Polisens info om bedrägerier

Hur skyddar du dig mot bedrägerier?
Här finner du dels information som kommunpolis Helén Benjaminsen gav vid månadsmötet 7/11 2022 och dels info som jag tagit fram från nätet.

Har du frågor om någon del av informationen på denna sida är du välkommen att kontakta mig, Bengt Johansson.


Bilden visar Helén och hennes två kollegor.

Goda råd från Helén och hennes kollegor.

De talade mycket om hur bedragare försöker få dig att lämna ifrån dig information eller använda ditt bank-id för att identifiera dig eller få dig att logga in på din banks hemsida. Det de beskrev finns samlat i nedanstående två dokument, som du når genom att klicka på länkarna.
Lär dig stå emot bedragarnas knep
Skydda dig mot bedrägerier

Båda dokumenten har vi fått av polisen för publicering på vår hemsida.

Ytterligare information om hur du kan skydda dig

(Texten nedan är hämtad från Stöldskyddsföreningens hemsida. Gå gärna dit och läs mera. ->https://internetstiftelsen.se/)

Ett av våra vanligaste bedrägerier i Sverige är Identitetsbedrägeri eller ID-kapning som det ofta kallas. Vid ID-kapning köper gärningspersonen olovligen en vara/tjänst eller tar ett lån, eller liknande, med någon annans identitet (exempelvis namn eller personnummer).

Du behöver inte bli bestulen på din ID-handling för att din identitet ska kunna stjälas! 

Tecken på att du kan ha blivit utsatt

Du får fakturor på olika varor som du inte har beställt
Mobilabonnemang tecknas i ditt namn
Du får en kopia på en kreditupplysning i ditt namn
Post saknas eller ingen post överhuvudtaget

Några olika sätt som kan försvåra för bedragare

Om du använder Klarna-appen

De flesta banker och företag med betallösningar erbjuder åtgärder du kan vidta för att försvåra för bedragaren. Om du använder Klarna appen går du in på din profil och under ”Inställningar” trycker du på ”Data och säkerhet” vidare till ”BankID vid köp” för att aktivera att BankID ska användas vid varje köp som görs med Klarna. På så sätt minskar du risken att bli utsatt för att någon köper varor med hjälp av endast ditt personnummer.

Sätt e-legitimationsspärr på din adressändring

I många id-kapningar förekommer adressändring av den kapades adress. Skatteverket har en tjänst där du i förebyggande syfte kan sätta en spärr på din adressändring så att den endast kan ändras om du identifierar dig med din e-legitimation. Här kan sätta spärren hos  Skatteverket.

Även Svensk Adressändring, som ägs av postnord, har lanserat tjänsten Adresslåset som gör det möjligt att sätta en spärr på din postadressändring med hjälp av BankID. Spärren kostar inget och gäller för beställningar av Svensk Adressändrings tjänster. Du kan också aktivera notiser på mobilt Bank-ID, det försvårar för bedragaren. Här kan sätta spärren hos Svensk Adressändring.

Begär att få post från myndigheter och företag digitalt!

Med en digital brevlåda har du alltid tillgång till din post och du tar emot den snabbt och säkert. Skulle ett kreditupplysningsföretag göra en förfrågan på ditt personnummer får du snabbare en notis om detta än om upplysningen kommer med vanlig post. Via Skatteverket kan du skaffa en digital brevlåda här.
Kom ihåg att du aldrig kan skydda dig helt från bedrägerier, men du kan försvåra!

Lär dig mera om IT och säkerhet

På nätet finns mycket kunskap att hämta. Gå gärna in på internetkunskap.se eller internetstiftelsen.se. Där finns mycket information och även korta kurser som du kan göra direkt på nätet.

Om du blivit utsatt för ett kortbedrägeri – vad gäller då?

nedanstående är hämtat från en artikel i Svenska Dagbladet. Du kan läsa hela artikeln här 

Har du blivit utsatt för ett kortbedrägeri är huvudregeln att det är betaltjänstleverantören, vanligtvis banken, som ska stå för det förlorade beloppet.

Det finns dock undantag om det visar sig att du varit oaktsam genom att du inte skyddat din kod, lämnat kortet obevakat eller lämnat ut säkerhetskoder till någon okänd.

Som drabbad behöver du i normala fall betala en självrisk på 400 kronor. Men om du fick kortet innan den 1 maj 2018 gäller en äldre lagstiftning och då är självrisken 1 200 kronor.

Om åsikterna går isär?

Går åsikterna i sär om transaktionen varit obehörig eller inte kan du lämna in ett klagomål till bankens klagomålsavdelning och begära att de omprövar beslutet.

Nästa steg är att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden eller att vända sig till tingsrätten med en stämningsansökan mot banken.

Du kan också kontakta ditt försäkringsbolag för att se om din försäkring täcker bedrägerier.

Vad har du för skyldigheter?

Som konsument har du vissa skyldigheter mot din bank. De innefattar bland annat att du är ansvarig för att skydda sin kod och att du så fort som möjligt behöver anmäla att kortet kommit bort eller använts av någon obehörig.

Som kortinnehavare behöver du också följa de villkor som gäller för användning av kortet. För ett kontokort brukar det stå att kortet är personligt och inte får användas av någon annan, samt att du behöver ha uppsikt över kortet och inte får lämna det obevakat, särskilt på offentliga platser.

Bengt Johansson
Webbredaktör