Sjungdagen 3 juni 2024

Den s.k. Sjungdagen som i många år anordnats av SPF Distriktet Skaraborg tillsammans med  Vuxenskolan riktade sig denna gång främst till körledare verksamma i hela Västra Götaland och Halland, men även körmedlemmar deltog.
Kursen leddes av Susanne Carlsson, en mycket erfaren kyrkomusiker och körledare på Vara folkhögskola.
Det kom deltagare från: Varberg, Onsala, Vänersborg, Veddige, Lysekil, Munkedal och Uddevalla.
Från Skara deltog körledare Jennifer Lidgren tillsammans med körmedlemmarna; Ewa Bergström, Agneta Engström, Marianne Inestedt och Beatrice Holmberg.
Det blev en mycket givande dag.
Efter presentation av deltagarna som lämnade lite information om sin körverksamheter, tog Susanne vid med uppvärmning och uppsjungning.
Vikten av att före varje körövning ägna tid åt rörelse, tung-och läppövningar, andningsövningar och skalövningar betonades. Tips gavs om litteratur till körledarna bl a skriven av Ing-Marie Jansson.
Susanne betonade också vikten av att kören får en ”vi- klang”, genom att medlemmarna lär sig lyssna till övriga sångare och sjunger med ”en röst”.
 Ingen enskild röst ska höras.
Vidare övades deltagarna i att sjunga och röra sig samtidigt i olika gruppövningar.
Sista delen av dagen blev det regelrätta körövningar , vår- och sommarsånger i stämmor där deltagarna förutom att presenteras för för dem nya sånger också fick försöka sjunga med ”en röst” och i övrigt tillämpa de nya kunskaper dagen givit.
En riktigt härlig och givande dag!
Bilder: