Vandringar 2018

Vandringar under hösten 2018

2018-11-27  Stadsvandring i Falköping

2018-11- 20  Karstorp

2018-11-13 Billingen                                                                                           Dagens promenad var  7,5 km på Billingen.  Vi var 13 st som vandrade.  Spåret är en tämligen lättvandrad led,  inte så intressant, men det har inte någon större betydelse då vi själva förgyller vandringen genom allas positiva inställning till att komma ut i naturen.  Vid Hållsdammen arbetas det för fullt med konstsnöspår och annat varför vi fick gå en annan stig runt dammen.

2018-11-06 Trädgårdstaden -   Lassagården                Vid Jula startade vandringen denna dag.  Vi gick via Kuletomten bort mot den nya skolan och fortsatte till etapp 2, där det byggs för fullt.    Efter fikat vid napphinken kom vi till Lassagårdens keramik.

2018-10-31 Skultorp - Loringa

Lars och Bengt på Loringa ledde oss runt på stigar och småvägar i skogarna runt gården Loringa. Bernt pratade skogsvård och om problemen med barkborrar i granskogen.Vi passerade bron över Östra leden och fick höra historien med sjunklera när man byggde bron.

Så småningom kom vi fram till den fina gården Loringa som numera har sutat med kyckling uppfödning och satsar nu på spannmål. Ladugården är ombyggd till lager för Volvomotorer.

En varm och bra plats fick vi inta vårt fika på och dessutom träffa 2 generationer till från gården.Undra om den yngre generationen tar över och vad man då satsar på??? Regnet upphörde och nästan 7km kändes lätt att gå.

2018-10-23 Nya Billingeleden

Så här vackert är det på Billingeleden

Nya Billingeleden.
Här har vi gått tidigare, den nya sträckning av Billingeleden uppe vid Cementa.
Alla frågade vi oss, var har vattnet i bäcken och dammen tagit vägen? Helt torrlagt, vi hade flera förslag på orsaken till den torra bäckfåran, men ingen visste helt säkert.
Det var dock en härlig höstdag, stigarna var lätta att vandra, skratten ekade i skogen och samvaron toppen, kunde inte blivit bättre.

2018-10-16 Simsjön runt

Den 16 oktober var vi tio stycken Elin medlemmar som gick Simsjön runt. Denna promenadtur har vi gjort många gånger tidigare, varje gång känns det som en ny tur, beroende på vilken årstid vi går. Vädret var helt ok, längden 5 km var lagom långt och takten passade de flesta av oss, några tyckte dock vi gick för långsamt.
Efter 2 1/2 km gjorde vi paus och den medhavda matsäker o smakade utsökt gott.

2018-10-09 Ryds sju kullar

En vacker gammal ek, försök krama den du.

Äntligen fika

Nu är det en fantastiks tid -Brittsommar- att ge sig ut i skog och mark. Detta gjorde vi tio Elin vandrade. Brittsommar förknippas ju med sol och värme, temperaturen skall ligga någonstans mellan 15 - 20 grader, så var det inte idag. Regnet hängde i luften, temperaturen låg runt 9 grader, trots att vädret inte var särskilt inbjudande gick vi 7 km i nutur med sprakande färger och varierande växtlighet, mycket upp och ned och målet var Rånna. Väl framme drack vi vårt obligatoriska kaffe, och samtalet handlade om allt mellan himmel och jord, bland annat om ett förlorat bankkort i Kina.

2018-10-02 Rankås TibroTopp 5 i Sverige är dessa 5 vandrare (Vi var 6st.) Som gick 5 km i Rankas. Stigen gick längs getryggar (åsar) och dödisgropar.

Vid Segerstorps källa kommer det naturligt järnhaltigt grundvatten ur åsen. Det såg ju inte så aptitligt ut med avlagringar i marken så vi avstod att dricka....

Scouternas vindskydd passade utmärkt att stanna till och fika vid. En fin höstvandring under prat , där vi konstaterade att Rankås var väl värt ett besök.

2018-09-25 Scoutstugan Hentorp - Bovieran

2018-08-21
Första vandringen var den 21 augusti.  Vi samlades vid Soldathemmet och gick på småvägar ut till Paradissjön,  där vi fikade.  Det konstaterades att sjön håller på att växa igen.  Vi hade gått drygt 6 km när vi var åter vid Soldathemmet.

2018-08-28
På västra Kållandsö finns Tranebergsleden som är 7 km lång. Leden bjuder på fina naturupplevelser då leden går ända ut i skärgården med omväxlande terräng såsom klippor, skog som vindpinats o vacker lövskog. Lidköpings Kommun har låtit iordningsställa fina rastplatser, allt mycket väl omskött.
I denna vackra och unika miljö vandrade 10 Elin medlemmar. Allt gick bra trots besvärliga passager på sina ställen. Efter tre timmar med både många och långa pauser kom vi så åter till våra bilar något trötta men stärka till kropp och själ.

2018-09-04Idag den 4/9 var vi vid Ryds Ängar. Detta lilla paradis. 10 st var vi, som vandrade iväg i vackert sensommarväder. Vi diskuterade det vansinniga förslag som föreligger om dra en väg för tung trafik genom detta kulturlandskap. Inte mycket kan vi göra för att förslaget inte skall genomföras. Bortsett från denna diskussion hade vi som vanligt trevligt och den obligatoriska fikapausen tog rätt lång tid då vi alla njöt av det vackra vädret.

2018-09-11

Hösten närmar sig, det märktes väl för det småregnade hela tiden när vi Elins Vardagsvandrade gick en delsträcka på pilgrimsleden den mellan Gudhem -Varnhem -Skövde. Vi gick från Ytterberg till Naturum vid Hornborgasjön en sträcka på 5,4 km. Vi var väl rustade för att klara regnvädret. Tanken är att vi framöver skall ha vandrat hela pilgrimsleden fr Gudhem till Skövde. Dagens vandring var etapp ett. Vi kommer att fortsätta pilgrimsvandringen våren 2019.
Trevligt sällskap och fikastund vid "ladan" bidrog att det trots regn blev en härlig stund av gemenskap och naturupplevelser.

2018-09-18

Solen sken över oss åtta Vardagsvandrare fr Elin när vi den 18 september promenerade runt i Stöpen och dess omgivningar under ledning av Lena Claesson, själv Stöpenbo. Lena berättade att Stöpen som ort o namn funnits sedan 1300-talet och att dagens Stöpen växer. Det är stor nybyggnation av villor men för närvarande inte med några hyresrätter. Stöpen har haft en storhetstid med såväl järnaffär, postkontor, vårdcentral samt konditori som bl.a var välkänt för sina mandelkubbar. Konditoriet i Stöpen var under många år ett trevligt utflyktsmål för Skövdeborna som tog cykel hit ut för att dricka kaffe och äta mandelkubb. Lena bjöd på goda hembakade mandelkubb och leker med tanken att starta just ett mandelkubbkonditori i Stöpen. Vi får se hur det går med den drömmen!
Efter en promenad på c:a 6 km kom vi glada och nöjda till våra bilar.