18-09-01 Berlin Wien

• Stefansdomen

Berlin Wien

SPF Seniorerna Varabygden tog bussen till Wien med en övernattning i Berlins utkant. Resan fortsatte på snabba tyska vägar genom ett höstlikt landskap som syns väl från det lite högre läget i en buss. Vid ett uppehåll på en Autohof, rastplats, för att fika, tog jag ut euro ur en automat som klarade sex språk men inte svenska, så det var minst sagt spännande om jag skulle få några pengar. Resan fortsatte genom Tjeckiens mer kuperade landområden med stora åkrar och skogar med magra tallar och mer synlig bebyggelse.
Framme i Wien så tog vi in på Hotell Prinz Eugene, där vi bodde i tre nätter. Första kvällen i Wien åt vi gemensam middag på en närliggande restaurant. Två wienerschnitzlar och potatissallat på varje tallrik. Med öl till tror jag att alla blev mätta. Dagen därpå gjorde vi en rundtur i Wien med lokalguide. Vi åkte genom centrum, passerade operan, parlamentet och åter till centrum via Hundertwasserhaus som är en mycket märklig byggnad, inga räta linjer, mångfärger och trädplanteringar på taket.

En promenad i centrum med guiden, bl.a. besökte vi Hofburg. Det är ett före detta kejserligt residens. Idag är Hofburg det officiella sätet för Österrikes president. 2500 rum enligt Astrid, vår guide. Resten av dagen var fri tid med möjlighet till egna strövtåg i staden. På kvällen avnjöt vi en Wiener Mozart Orcherster konsert i Wiener Musikverein som är ett traditionsrikt konserthus, invigt år 1870. I denna byggnad befinner sig den berömda gyllene salen, som anses som en av världens vackraste och akustiskt mest tilltalande konsertsalar.
Nästa dag tog Astrid och Vårgårda Buss med oss på en tur till sjön Neusiedl. Sjön ligger på gränsen mellan Ungern och Österrike. Sjön har en yta av 315 km2 och har ett djup på ca 1,8 m. Regn och torka kan därför orsaka betydande översvämningar eller drastiskt sänka sjöns vattennivå. Sjön har försvunnit helt flera gånger under årens lopp, senast skedde detta i början av 1900-talet. Vi passerade ett flertal små samhällen, åt en god lunch i Rust och tittade på storkarna som gick på ängen intill sjön.
I Eisenstadt tittade vi på slottet Esterhazy, promenerade i solskenet på gågatan samt kollade på Franz List som staty, innan vi åkte tillbaka till Wien. Dagen därpå åter till Berlin där vi bodde två nätter på hotell Park In på Alexanderplatz. Nästa dag började med en rundtur i Berlin. Monument över Berlinmuren, förintelsemonumentet till minne av Europas mördade judar, Potsdamer platz, plus åtskilliga andra sevärda platser som vår reseledare delade med sig av.

Dagen avslutades med trerätters middag på Hofbrähaus Berlin med fläsklägg på tyskt vis.
Trötta, glada och mycket nöjda åkte vi nästa dag hem till Vara