Kursreferat

Nedan: ett urval referat från distriktets kurser/konferenser/nätverksträffar

2023-12-11 hölls årets sista Ordförandekonferens...
...på Inredia i Tibro. Bl a diskuterades DS utkast till verksamhetsplan för nästa år, kommunikation, breddat nyttjande av digitala verktyg mm. Mötet avslutades med besök hos företaget Kött & Svets där ett trettiotal äldre brandbilar visades förutom leksaksbrandbilar, brandsprutot, hjälmar mm.

Ann och Silvia var med.

Ägaren till anläggningen, Ingemar Häljestam berättade om sin samling och sin hobby med stor entusiasm.

2023-10-24 Utvecklingskonferens
Konferensen var förlagd till SPF Seniorerna Skövdes nyrenoverade lokal i Skövde och samlade ca 45 deltagare från nästan alla diostriktets föreningar. Innehållet hade fokus på att lägga grund för kommande verksamhetsplanering och hur nya medlemmar ska lockas för att stärka vår organisation både opinionsmässigt och ekonomskt. Ett återkommande begrepp var "förnyelse" - att försöka komplettera befintlig verksamhet med aktiviteter som kan tilltala fler och att på olika sätt öka värdet av medlemskapet. Inledningstalare var vår 1:e vice förbundsordförande Solveig Zander.

2023-09-19 Kurs: Medlemmen och föreningen i Kvänum
Kursdag med fokus på medlemsrekrytering. Att locka nya medlemmar och gärna lite yngre pensionärer är nu högt prioriterat efter den inte obetydliga nedgången under åren med pandemi. Processledare och inspiratör under dagen var Margareta Andersson, föreningsordförande på Tjörn. Under hennes ledning har den föreningen vuxit på ett imponerade sätt under de senaste åren.

Crister Eliasson och Margareta Andersson

Några kursdeltagare.

2023-03-09 Ordförandekonferens på Brunnsbo, Skara.
Konferansen samlade trots hotfullt vinterväder nästan 50 deltagare.

Bland andra pratade Sture Sundmark om planerade "Sommardagar" för singlar.

2023-02-01 Om Hemtjänstindex mm.
Målgrupp för kursdagen var föreningarnas KPR-förertädare och ordförande. Huvudtalare var Helena Olsson,förbundets projektledare för arbetet med Hemtjänstindex. Hon berättade om hur projektet byggts upp och visade hur materialet kan användas.

Helena Olsson

Intresserad publik
På efermiddagen berättade Lisa Schjelde och Helena Holmberg från Bräcke diakoni  om studiematerial till stöd för personer som vårdar anhöriga i hemmet.

Ann-Christin Baar (nedan) pratade om den nu pågående omställningen av sjukvården med en utveckling och förstärkning av primärvården varvid slutenvården ska fokusera på kvalivicerad sjukvård.
Dokumentation på särskild plats