Distriktsstämma 2018

Rune Kjernald, Skövde ny distriktsordförande

I går valdes Rune Kjernald, Skövde till ny distriktsordförande för SPF Seniorerna Skaraborgsdistriktet vid distriktsstämman i Pingstkyrkan i Falköping. Ruby Lindström, Tidaholm lämnade över klubban efter 7 år.

Stämman inleddes först med Roland Nilsson, SPF Seniorerna Falköping som bland annat hälsade ombuden välkommen till landets kotätatste kommun likaså den kommun i landet som just nu har flest tranor på besök

Därefter presenterade Kommundirektör Katarina Anderson kommunen med många intressanta bilder och beskrivningar. Falköping växer, näringslivet mår bra, det byggs etc. Även legenden med Ållebergs Ryttare fick mötesdeltagarna ta del av.
Därefter var det dags att öppna stämman som Ruby Lindström gjorde med ett erfaret klubbslag och hälsade de 97 ombuden och övriga deltagare välkomna till den 41:a distriktsstämman.

Innan själva mötesprocedurerna påbörjades lämnade Ruby över ordet till Lena Gustafsson, förbundets 2:e vice ordförande tillika distriktsordförande i Göteborg. Hon berättade om en helt ny medlemsundersökning som offentliggörs inom kort där ca 3 tusen medlemmar har fått svara på ett antal frågor om sitt medlemskap. Viktiga kunskaper som kommer att ligga till grund för utvecklingen både lokalt, regional och centralt.

Som presidium valdes Yngve Pettersson till mötesordförande, Roland Nilsson vice ordförande och Mona Gustafsson till sekreterare

Som kulturinslag äntrade Hornborgabonden Niclas Fällström scenen, tillika landsbygdsutvecklare i Falköpings kommun. Han berättade på härlig skaraborgska om olika upplevelser i naturen, om tranor, orrar och kor och om människor som han stött på under 2017 med hjälp av bilder som han klickade fram från sin smartphone.

Sedan var det dags för Perra Ljungberg som med gitarr och munspel sjöng dikter av Falköpingssonen John Jönn Liedholm. Perra hade tonsatt dikterna och även dessa framfördes på falbygdska som låter nästan som franska!!!!

Mötet gick som planerat, inga speciella kontroverser fanns att redovisa. Skaraborgsdistriktet är ett av de få i hela landet som redovisar en ökning av antalet medlemmar vilket noteras med glädje. En föreslagen arvodeshöjning med 150:- stannade vid 50:- annars flöt mötet på smidigt.

Till ny distriktsordförande valdes Rune Kjernald, Skövde, som tidigare funnits med i styrelsen då som utbildningsansvarig. Som nya ledamöter i distriktsstyrelsen valdes Sture Ljungquist, Skövde och Helena Billerdahl, Mariestad.

P-O Damberg, Skara, Inger Wedholm, Igelstorp och Mona Gustafsson, Vara omvaldes på två år.

Kvarstående i styrelsen ytterligare ett år är Karl-Olof Fernow, Lidköping, Björn-Ole Owren, Hjo, Stig Carlsson, Skövde, Roland Gustafsson, Karlsborg och Ella Johansson, Mariestad.

Som ny sammankallande i valberedningen valdes Ruby Lindström.

Både Ruby Lindström och Olle Wendt avtackades med tal, blommor och små kassar förmodligen med något från Falbygdens ost! Lena Gustafsson hälsade från förbundsstyrelsen och tackade speciellt för Rubys konstruktiva förmåga att alltid ha förslag till lösningar när problem har dykt upp.

På det konstituerande mötet utsåg styrelsen Karl-Olof Fernow till vice ordförande, Mona Gustafsson till sekreterare och Björn-Ole Owren till kassör.

Ruby Linström tackade samtliga för mycket gott samarbete genom åren. Nyvalde ordföranden Rune Kjernald såg med glädje fram emot ett utvecklande fortsatt gott samarbete och lovade ombuden att den nya styrelsen skulle göra allt för att genomföra den verksamhetsplan som mötet antog.