I Stjärnornas spår 28 augusti

Onsdagen den 28 augusti var vi 30 SPFare från Svenljunga som åkte I Stjärnornas spår i filmkommunen Ulricehamn. Vid restaurang Bryggan i Ulricehamn hämtade vi upp vår guide från Ulricehamns guideförening, Agneta inledde med att berätta om hur Colin Nutley hamnade i Sverige och Ulricehamnsbygden. Colin var utbildad grafisk designer men så småningom övergick han till att regissera och kom i arbetet som regiassistent till Sverige. Colins första frus släkt kom från Liared och de tillbringade många somrar där. Han blev fascinerad av bygden och människorna där och gjorde 1986 dokumentären ”Där rosor aldrig dör” som sedan blir upprinnelsen till Änglagårdsfilmerna. Vi fick också höra om hur Colin och Helena Bergström blev ett par samt många historier från inspelningarna.

Dagens första stopp var på hotell Lassalyckan där vi fick kaffe och god fralla. Därefter åkte vi till Källebacka Säteri där Lars-Erik Josefsson tog emot oss. Källebacka ligger vackert på en höjd. Källebacka har anor från 1500-talet. Från mitten av 1600-talet till 1675 var gården gästgiveri.
Första våningen på mangårdsbyggnaden byggdes 1675, andra våningen samt flygel och uthus byggdes i mitten av 1700-talet. Inne i huset finns mycket vackert bevarat med äldre tapeter, målningar och kakelugnar. I filmerna om Änglagård är Källebacka bostad åt advokaten men också åt Axel Flogfält/Sven Wollters roll. Lars-Erik berättade många roliga minnen från inspelningarna.

Tillbaka i Ulricehamn klev vi av vid Folkets hus där premiärerna av Nutleys/Bergströms filmer sker. Vi tog en promenad genom staden där Agneta berättade om olika inspelningsplatser för Änglagårdsfilmerna, Bröllop Begravning och Dop samt Saknad. Hon berättade att filmteamet alltid känner sig så välkomna i Ulricehamn och att alla ställer upp. När de t ex skulle filma julscener på gågatan fel årstid så julskyltade butikerna, julbelysning sattes upp och de boende utmed gågatan satte upp sina adventsljusstakar.                                                        Framme vid stjärnornas hotell, hotell Bogesund fick vi en god lunch med kyckling och ris följt av kaffe och kaka.

Efter lunchen tog vi farväl av vår guide Agneta och åkte till vårt sista stopp för dagen, gården Stora Stegerhult, Liared.Här togs vi emot av fyra härliga damer, Lillemor, Sonja, Inger och Maggan. Innan vi steg av bussen berättade Lillemor historien om gården. Colin hade av Liaredsborna fått höra om Gerda Stomberg, född 1887 som levde ensam och ogift på gården sedan flera av syskonen emigrerat till Amerika. När hon växte upp var det 12 barn på gården, sju syskon och när pappan dog gifte mamman om sig med en man som hade fem barn. När Gerda dog 1984 testamenterades nästan hela hennes förmögenhet till Liaredsborna. Huset var då i dåligt skick men har rustats upp under åren. Vi fick höra många roliga historier om Gerda och om hur Colin har vävt in berättelser från bygden i sina filmer. Efter rundvandring på gården blev vi bjudna på kaffe och gott hembakat.

På hemvägen tackade resekommittén vår chaufför Abbas för att han tagit oss runt på ett säkert sätt. Vi var tillbaka i Svenljunga vid 17-tiden efter en intressant dag i strålande solsken och vi var många som sa att vi nog får se om Änglagårdsfilmerna.