Blekinge 17--19  maj 2016

20 bilder från Blekinge

Pdf fil med 20 bilder

På morgonen den 17 maj startade SPF Seniorerna Toarp sin resa till Blekinge med Hallgrens buss.
Efter cirka två timmars resa rastade vi i Hjortsberga och åt den medhavda frukosten i det gröna.
Färden fortsatte sedan till Åryd och Eriksbergs Vilt o Natur, där vi åt lunch på restaurang Visenten.
Resan fortsatte därefter till Karlshamn där vi besökte Karlshamns Museum och Punschmuseet. Mycket trevligt.
Sen eftermiddag checkade vi in på Ronneby Brunn, där vi skulle bo två nätter.
Före middagen på kvällen var det fri tid och de som ville kunde basta och bada.

18 maj
Efter frukost startade vi vår färd mot Karlskrona. Först besökte vi Amiralitetskyrkan och Rosenbom hälsade vi också på. Sedan besökte vi Marinmuseet där vi fick en guidad tur och tittade bl.a. på Neptun en ubåt som finns inomhus. Den är en av två som finns inomhus i hela världen.
Därefter åt vi vår lunch på marinmuseets restaurang Skeppsgossen.
Efter lunch åkte vi båt till Kungsholms Fort där vi blev guidade runt på ön. Sedan gick färden tillbaka till Ronneby Brunn och middag på kvällen.
På kvällen blev vi också underhållna av en trubadur, Olle Björngreen, vilket var mycket uppskattat av alla.

19 maj
Vi startade vår hemfärd efter sedvanlig frukost. Vädret var med oss med strålande sol.
Först besökte vi Linslöjdens Hus i Bräkne-Hoby. Där kunde vi handla textilier och lite annat smått och gott. Förmiddagskaffet drack vi där också och en del kunde även sitta utomhus i bersån.
Färden fortsatte sedan mot Sölvesborg men först stannade vi vid Mörrumsån och tittade på laxfiske.
På resan mot Sölvesborg guidade Elsa oss och vi gjorde ett litet stopp i Hällevik, ett litet fiskesamhälle, där vi också kunde handla fisk och bröd.
Vi fortsatte sen till Sölvesborgs golfrestaurang där vi lunchade. Sedan vandrade vi över Europas längsta träbro, Sölvesborgsbron. Den är 760 meter lång.
Färden hemåt fortsatte därefter via Kristianstad, Hässleholm och Falkenberg, Varberg mot Borås. Sista stoppet gjorde vi i Susedalen med bussfika.
Efter en mycket trevlig resa var vi hemma igen ca 19.00.