Uppfriskade Frilufsare

intog Stora Sundby

Lite vått på marken, nåja även lite i luften just när vi fikade, men här har vi med Frilufsare att göra och inget hindrar oss nu. Det var ett gäng på 24 medlemmar från SPF Seniorerna Eskilstuna med solsken i sinnet och vandringskängorna på fötterna som ledda av pensionerade skolfröken Eva Wallin se Frilufsarnas examensutspring efter en härlig vårtermin. Och att säsongsavslutningen hölls i slottsparken i Stora Sundby har blivit en tradition.

Det var mycket att titta på och därför blev raden av Frilufsare ganska uttänjd.  Foto: Leif Korsman

Säsongsavslutningen följs snart av nya rundor – det är alltid säsong för en Frilufsare.Fast just den här dagen blev extra spännande, speciellt för dem som aldrig tidigare besökt slottsparken vid Stora Sundby slott. Det var faktiskt flera av deltagarna som var i den här parken för allra första gången, men som redan talar om ”nästa gång”.

Ibland var regnjackorna nödvändiga. Foto: Roger Stark

Rötterna på trädet blev utmärkt sittplats.Just den stunden behagade regnet falla.

Väl på plats konstaterade vi att vi hade tur med vädret. Troligen var det flera Frilufsare som stannade hemma på grund av morgonens ihållande regn. Men de som stannade hemma gick miste om en fin upplevelse. Precis när vi hade parkerat bilarna tittade solen fram och under de tre kilometerna fram till fikaplatsen gick vi i solsken, eller åtminstone bakom moln som inte släppte regn ifrån sig.

Sjutton också, just när vi tog av oss ryggsäckarna för att fika återkom regnet. Som tur var finns det stora träd med rejäla lövverk att sitta under. Efter sjutton kommer arton, och visst höjdes stämningen just den stunden när vi fikade tillsammans och klarade oss från att bli våta. Och så snart kaffet var uppdrucket kom solen igen. Då hade vi drygt en kilometer kvar av denna fina vandring.

När Leif tog den här bilden hade vi nästan klarat rundan och de flesta vände sig om för att betrakta det sagoslott vi hade varit så nära.  Foto: Leif Korsman

Slottsparken har verkligen mycket att erbjuda. Bland stora, gamla, ekar strövar hjortar (vi såg några) och i dammarna simmar många sjöfåglar. De många fina vilda blommorna betraktades – och visst vi inte vilken sorts blomma det var så frågade vi fröken Eva! Precis som vi hade utlovat strövade vi i maklig takt, vilket gav möjlighet till många samtal.

Det kan tilläggas att det var vår förening, SPF Seniorerna Eskilstuna, som betalade entréavgiften, 20 kronor per deltagare. En slags skatteåterbäring, sa någon.

Text: Roger Stark

Sommarextra ”läbbig” promenad för Frilufsare, se denna länk