Sista resan för terminen ”Ut i det blå” den 13 juni-24 lockade 50 st medlemmar

från Eskilstuna och Torshälla föreningarna.

Sista resan för terminen ”Ut i det blå” den 13 juni-24 lockade 50 st medlemmar från Eskilstuna och Torshälla föreningarna. Förväntningarna var stora och humöret var på topp trots regntunga skyar. ”Vart var vi på väg”?

När vi närmade oss Norrköping och presenterade lunchen hördes en och annan gissning och några kände igen konceptet då de varit med tidigare men från en annan förening. Väl framme på strutsfarmen fick vi höra berättelsen om farmens tillblivelse som startade 1997 med ett avelspar strutsar. På den tiden var dom mycket dyra 40.000-60.000 kr styck. I dag har farmen 100-talet strutsar som får gå fritt ut och in året runt. De bor i en stor lada med till gängligt grönområde. Strutsar betar gräs och får fodertillskott av pellets och diverse olika sädesslag. För matsmältningens skull får dom också medelstora grå stenar. Gården har ett eget äggkläckeri samt slakteri. De slaktar omkring 150 djur per år som sedan säljs i deras gårdsbutik.

Till lunch serverads givetvis marinerad och grillad strutsfile med en utsökt potatisgratäng och tillhörande grönsallad. Kaffe och kaka bakad med struts ägg serverads efteråt. Mums!

Mätta och belåtna fortsatte färden till Zarah Leander museet där vi emottogs av Zarah Leandersällskapets ordförande L-O Johansson till lika museet ordförande. Vi fick en dryg timmes lång föreläsning om hennes liv och leverne, för att sedan på egen hand gå runt och titta på den imponerande samlingen av föremål som Zarahs sekreterare samt goda vän och allt i allo Birgitta Petersson tagit tillvara och sparat under hennes livstid. Det var böcker, dagböcker, utklippsböcker, affischer, skivor, kläder och möbler och en helt del kuriosa, minst sagt en fantastisk samling. Museet kom till med hjälp av Studiefrämjandet Vuxenskolan då man ville fira Zarahs 100-års dag. Hon föddes 15 mars 1907 och dog 1981. Zarah ligger begravd på kyrkogården vid Häradshammars kyrka bredvid sin man Arne Hulphers. Zarah och Arne bodde på godset Lönö från 1939 och de fick två barn.

Efter rundvandringen serverades kaffe med bulle och härsmekaka som var delikat. Många deltagare tog med sig receptet som även innehöll ett recept på Zarahs egen kaka. Ett stort tack till alla för att denna dag blev så trevlig och på återseende i augusti då stundar nya reseäventyr.

Text och foto: Veronica Ankarfjärd, Kultur och Resegruppen