Nya föreningsmedlemmar fick uppskattad information

Av cirka 50 nya medlemmar i SPF Seniorerna Eskilstuna var det ett 20-tal som tisdagen 7 maj kom till Seniorcentrum för information om föreningslivet.

• Här fyller nya medlemmar i formuläret om vad som förväntas av föreningen, samt om vederbörande eventuellt vill bidra med eget ledarskap. Foto: Roger Stark

SPF Seniorerna Eskilstuna är landets näst största SPF-förening, men trots det konstateras att det blivit ett medlemstapp under och efter pandemin. ”Att förlora medlemmar är en trend som vi delar med andra organisationer, berättade ordförande Håkan Jormelius, som ändå kunde glädjas åt nästan tvåtusen medlemmar.

Vid dagens information medverkade föreningens samtliga sektioner med några minuter vardera för att berätta om sina specifika aktiviteter. Konstaterades att det finns något för alla. De tävlingsinriktade kan spela boule, bridge eller golf, medan andra kanske hellre följer med Frilufsarna ut till skog och mark där samtalen och lugnt strövande är viktigare än att bli svettiga i armhålorna.

Eller varför inte komma till berättarcafé eller after work.

Kultur, resor är andra självklara verksamheter, liksom att det finns en speciell grupp som vill och kan påverka politikerna för att äldre ska få det stöd och den service som i vissa fall kan behövas efter ett långt arbetsliv.

Den digitala hemsidan berättar förstås ännu mera om vad SPF Seniorerna Eskilstuna har att bjuda. Naturligtvis innehöll denna informationsträff även en fullvärdig lektion i att använda mobilen till att ladda in den speciella SPF-appen och lägga Eskilstunaföreningens information som ”förstasida”.

Utan fikavärdarnas service med kaffe och hembakat bröd hade förstås inte den här eftermiddagen varit lyckad!

Roger Stark