Referat från vår resa till Schweiz och Glaciärexpressen 9–14 maj

Morgonpigga startade vi vår resa från Flens station, hämtade upp SPF:are från Malmköping och åkte vidare till Arlanda för att möta upp några fler på flygplatsen. Sammanlagt var vi 38 seniorer som hade nöjet att följa med på denna fantastiska resa. Det visade sig också att vi hade den bästa reseledaren man kan tänka sig, Peter Egli, som dessutom hade sitt ursprung i Schweiz. Han tog hand om oss på bästa sätt och med glimten i ögat.

Dag 1

Vi flög till München för att sedan bli transporterade med buss till vår första natt i Feldkirch. Resan gick via Bayern till Lindau vid Bodensjön där vi fick ett par timmar på egen hand. Lindau ligger ju vackert och många vackra hus kantar gatorna för att inte tala om allt vackert som blommade. Det var röda kastanjeträd i full blom och Rhododendron blommade så vackert.

Kvällen blev rätt sen innan vi kom fram till Feldkirch, så det blev en lång dag innan vi fick kvällsmat och en natts sömn. Vi bodde på Hotel Löwen som serverade en mycket bra och riklig buffé.

Dag 2

Efter en god och välfylld frukostbuffé åkte vi till Küssnacht och tog oss med båt till Luzern på den vackert belägna Vierwaldstättersee. Förutom att vi fick se så mycket vackert på turen så hade vi ett fantastiskt väder med sol och blå himmel. Framme i Luzern fick vi åter igen lite tid på egen hand. Många gick över den berömda Kapellbrucke, en täckt bro från medeltiden som är dekorerade med målningar på insidan. Tyvärr förstördes de flesta målningar 1993 då bron skadades av en brand. Endast 25 målningar kunde räddas men man har ersatt dessa med målningar man hade lagrat.

Vi for vidare med buss till Good Night Inn som ligger i staden Brig i kantonen Valais. Om jag minns rätt så består Schweiz av 26 kantoner varav 6 är halvkantoner. Säkert någon som har bättre minne än jag, kan rätta mig om jag har fel. Vi bodde här i två nätter och här var middagen och frukosten medioker i förhållande till den vi hade i Feldkirch. Jag tror ändå ingen behövde gå hungrig från borden.

Dag 3

Nu tog bussen oss en liten bit till staden Täsch för att åka tåg till den bilfria staden Zermatt som ligger vid Matterhorns fot. Matterhorn med en höjd av 4,448 m ö h, har en pyramidformad topp (som länge har varit en symbol för chokladen Toblerone).

I Zermatt fick vi strosa några timmar och njuta av miljön eller som flera av oss gjorde, köpa en biljett och ta bergbanan upp till Gornergrat. Trots att biljetten kostade oss 100 CHFranc, så tror jag alla vi som tog oss upp, tyckte att biljetten var väl värd priset. Vi möttes av solen och klarblå himmel som gjorde att det vita snölandskapet var helt betagande. Utsikten över Matterhorn var mer än njutbar och vi kunde gå upp till en utsiktsplats och se långt över alperna. Solen värmde så mössan och vantarna som jag hade med mig i fickan förblev oanvända. Alpkajorna var inte särskilt rädda utan åt ur händerna på de som ville mata dem med en brödbit eller en bit äpple.
Många med mig verkar ha tyckt att detta var resans höjdpunkt (inte bara bildligt talat). Vi hade ju en sådan tur med vädret, vilket tydligen inte var så vanligt här enligt vår reseledare Peter.

Dag 4

Så var det dags för vår fyra timmar långa resa med Glaciärexpressen, vilken inte kändes så lång eftersom de vackra alpvyerna från tågfönstret växlade och allt var så vackert.
Vi passerade Oberalpass, som ligger på 2,033 meters höjd, för att komma till staden Chur (som uttalas Kor).
Bussen som transporterade vårt bagage från Brig samtidigt som vi åkte med Glaciärexpressen, hamnade i trafikstockning och busschauffören Dieter fick en lång och jobbig dag medan vi satt och njöt av utsikten från våra tågfönster. På Hotel Chur fick vi vänta på att få våra väskor och fick dem precis innan det var dags för vår kvällsmat. Det blev 3-rätters och bättre standard än på förra hotellet. Även här bodde vi två nätter och här var t o m sängarna skönare än på de tidigare hotellen.

Dag 5

Den här dagen började med en vacker busstur till Appenzell för att både se osttillverkningen och provsmaka ett antal goda och lagrade ostar på Schaukäseri. Vi hade ju någon dag innan även gjort ett kort besök i Gruyere och fick där tillfälle att köpa deras ost. Mätta på ost fortsatte vi till furstendömet Liechtenstein och huvudstaden Vaduz (Som vår reseledare uttalade Fadutsch och eftersom han är schweizare bör han veta bäst). Vi fick en stund i stadskärnan för att sedan åka till furstens egen vinkällare Hofkellerei. Där fick vi prova några viner och vi var många som inte var så imponerade av deras viner. Surt och strävt var vi många som sa men guiden visade runt på odlingarna och vi försökte se om fursten Hans-Adam vinkade åt oss från sitt högt belägna slott. Vår reseledare Peter sa att han brukade göra det, men med tanke på den glimten i ögat när han sa det, så tog vi nog alla det som ett liten skämt.

Dag 6

Hemfärd!
Dags att lämna det vackra Schweiz och ge sig hem igen. Vi var nog alla lite mätta på intryck och längtade hem till våra egna sängar. Vi åkte genom Liechtenstein, Österrike och in i Tyskland via Bregenz och mot flygplatsen i München.

På Arlanda var det då dags att gå den långa vägen från gate 5 till gate 4 för att ta bussen hem.
Peter följde oss ända in i bussen för att ta farväl tacka oss för ”att vi var den bästa grupp han hade haft”. Ha, ha! Det är säkert något han sagt till många grupper men av snacket och sorlet i bussen på väg hem, så kunde jag bara uppfatta positiva omdömen om resan.

(Text och bild Inger Handberg)