Bokklubbresa till Ellen Keys Strand

• Det vackre huset

Resa till Ellen Keys Strand
Den 4 juni reste en grupp från SPF Näckrosen på en bussresa till Ellen Keys vackra villa ”Strand” vid Vättern. Det var den ena av föreningens två bokcirklar som hade ordnat med resan, och den gick med Forssjö Buss. Vädret kunde inte vara bättre. Det var varmt och soligt, så att det var verkligen skönt att ge sig ut på den här resan.
Vi samlades på morgonen vid Pensionärernas Hus, och sedan gick bussen ner mot Norrköping, Linköping, Mjölby och fram till Ombergs södra spets. Där hade Ellen Key byggt sin vackra villa i den branta slänten från Omberg ner mot Vättern. Det var en brant gångväg ner till huset Strand. Vi blev inbjudna till en rundvandring i villan med hjälp av en mycket kunnig och intressant guide. Hon berättade om Ellen Keys liv, och att hon sålde böcker bl.a. nere på kontinenten, där hon fick ihop ganska stora inkomster, och på så sätt kunde bygga villan Strand. Efter att alla lyckats att ta sig upp för branten till den parkerade bussen, så gick resan vidare över Omberg på små, kurviga vägar till Borghamn på den norra delen av berget. Vägen dit var enkelriktad, eftersom det inte gick att mötas. Utsikten över Vättern var bitvis fantastisk, eftersom det var så klart i luften.
I Borghamn åt vi en mycket god lunch, som bestod av vildsvinsbiffar. I det lilla samhället låg ett ganska gammalt Stenbrott, där man bl.a. brutit sten till bygget av Göra kanal. Efter den goda lunchen fortsatte vi sedan till Vadstena, där vi fick några timmar för eget initiativ. Fika var det många som gjorde, och några besökte Klosterkyrkan där Heliga Birgittas reliker förvaras i ett skrin. Resan hem startade sedan, och vi kom hem mot kvällningen efter en mycket trevlig och informativ resa.
Anders Sturfält