Marknadsföring
Bästa marknadsförarna är nöjda medlemmar
Marknadsföring handlar om att synas och att göra vad man står för känt för allmänheten.
Det är ingen enkel uppgift i dagens brus av fysiska och digitala budskap. Fundera på vilken bild vill ni visa upp i er förening av SPF Seniorerna. Vilka är bra att synas med (kommunen, skolan, andra seniorföreningar, idrottsföreningar, frivilligsektorn osv)?
Sök kontakt och samverka.
Fundera på hur ni bäst når er målgrupp, t ex unga seniorer, medlemmar, politiker och beslutsfattare inom Vård-och omsorg och boendefrågor osv.
Informationsmaterial.
Alla våra föreningar har programblad/medlemsblad där man hittar information om föreningens aktiviteter. Dela gärna ut dessa till de som ännu inte är medlemmar.
Från förbundet kan vi beställa många intressanta rapporter.
Läs mer.
Du kan hitta rapporter om bostadstillägg, digitalisering, matpatruller och ensamhet och mycket annat. De flesta är kostnadsfria, du betalar bara fraktkostnaden.
Sprid rapporterna på medlemsmöten och där du når din målgrupp: vårdcentraler, apotek, gym, kommunkontor, bibliotek, mötesplatser osv. Där många sitter och väntar och vill ha något att bläddra i. Kolla att det är Ok att lämna informationen.
Tidningen Senioren är uppskattad av många medlemmar.
Läs mer.
Du kan bjuda på en prenumeration till olika ställen där vi möter "vår målgrupp", t ex vårdcentraler, tandläkare, frisörer, mötesplatser. Kolla även om lokala biblioteket har Senioren. Du kan bjuda på en årsprenumeration (i dagsläget 165 kr). Ett bra tillfälle att komma överens om att få placera lite information om den lokala föreningen, t ex programblad/medlemsansökan. En föreningsprenumeration registrerar man i medlemsregistret Miriam, så kontakta er registeransvariga.
Mässor, utställningar, evenemang. Bra tillfällen att träffa många och att engagera intresserade medlemmar. Det brukar vara riktigt kul. Arrangera själva eller var med som utställare.
Föreningar kan få mässbidrag både från förbundet och distriktet för att kunna genomföra mässor.
Ansökningsblankett (Word)
Ansökningsblankett (PDF)
Tips:
- Använd vår proffsiga monter, eller roll-up, om utrymmet är begränsat
- Fixa namnskyltar, scarfs, kepsar, t-shirt eller liknande så att det syns vilka vi är
- Gärna något att bjuda på (jag hade frukt plockad i medlemmars trädgårdar en höst – mycket uppskattat och gratis!
- Fundera på vad du kan ha som "dörröppnare", dvs något som gör det lätt att påbörja samtal med någon du inte känner. Det kan vara en enkel enkät (2 – 3 frågor) eller en enkel tävling/utlottning. Då kan man inleda samtalet "hej/välkommen... vill du vara med i vår enkät/utlottningen av.... osv.
Därefter är det lättare att komma in på om de är medlemmar eller ej och om de är intresserade av att pröva på våra aktiviteter. - Om ni tar fram en svarstalong, är det bra om ni förutom namn, anger att man ska skriva e-postadress/telefon och har kryssrutor "medlem i SPF Seniorerna" och "inte medlem". Spara svarstalongerna och använd dem i er bearbetning senare.
T ex. skicka mejl och tacka för besöket/tipsa om aktiviteter/hälsa välkommen som medlem/pröva-på aktivtet för dem som inte är medlemmar. Det finns massor att göra!
Kampanjmaterial. Montermaterial, roll-up, flaggor m.m. beställs från förbundet. Föreningen betalar fraktkostnaden.
Läs mer.