Rekryteringstävling.
Ju fler vi är tillsammans....
Kommentarer
Och vinnarna är:
Björkvik, Mariefred-Åker, Trosa, Gnestabygden, Västra-Rekarne, Kiladalen och Linden
Stort grattis!
Rekryteringstävlingen har under året haft tre kategorier:
- Bäst på att värva, där vi redovisar % aktiva medlemmar/förening jämfört med antalet medlemmar 31 dec 2023.
- Bäst på att behålla räknat i % av nuvarande medlemsantal. Endast de som begärt utträde eller som inte betalat räknas med, ej avlidna.
- Störst andel unga seniorer (födda 1949 och senare), räknat i % av nuvarande medlemsantal
Föreningarna har varit indelade i tre grupper utifrån medlemsantal.
Störst positiv förändring av aktiva medlemmar 2024 har Trosa (+10,2%), Mariefred-Åker (+3,8%) och Björkvik (+2,4%) .
Mycket bra resultat!
Föreningar som är Bäst på att behålla medlemmar är Kiladalen (-1,7)Västra Rekarne (-2,3%), och Linden (-3,7%)
Störst andel unga seniorer har Björkvik (37,3%), Mariefred-Åker (34,1%) och Gnestabygden (33,2%).
Alla medlemmar är förstås viktiga och genom att få med yngre seniorer i föreningen förbättras möjligheterna att ha en livaktig verksamhet.
Det gemensamma målet för distriktet var att bibehålla antalet medlemmar under året och det har vi lyckats med.
Tacka varandra och alla funktionärer som gjort detta möjligt. Ju fler vi är tillsammans....
Hälften av våra föreningar, 11 stycken, har nettoökningar av medlemsantalet och det betyder mycket för hela Sörmlandsdistriktet.
Vi är den största seniorföreningen i Sörmland och det innebär att vi både kan erbjuda ett rikt utbud av aktiviteter och ha en stor påverkan på regionen och i kommunerna när det gäller "våra" intresseområden.
Minst lika viktigt som det är att värva nya medlemmar är det att behålla medlemmar.
Enkelt kan vi konstatera att nöjda medlemmar är trogna medlemmar.
Och "mun-till-mun" är bästa rekryteringsmetoden.
Vi är alla individer som har olika intressen och behov. Målgruppsanpassning är utmaningen.
Kanske vill 65+ och 85+ göra lite olika saker ibland?
Föreningar som har bra aktiviteter och kommunikation med sina medlemmar är framgångsrika.
SPF-appen är en enkel, effektiv kanal att nå ut genom, inte bara till medlemmar utan till alla som kan tänkas vara intresserade.
Vi måste synas!
Nu fortsätter vi med vår fantastiska verksamhet...ju fler vi är tillsammans!!!
Annika Skogsberg
Kommunikations-och marknadsansvarig