Ordförandebrev september 2022

Kära medlem!
Nu är det höst igen och som oftast är det med blandade känslor jag konstaterar detta faktum. Mysig höst – gråkall höst – man får räkna med båda och anstränga sig att fokusera på alla glädjeämnen som ju finns hela tiden men som kanske kräver en del ansträngning för att hitta.

Jag som skriver detta är er vice ordförande sedan senaste årsmötet. Vår värderade ordförande Anders har i sann demokratiska anda fördelat olika uppdrag i styrelsen och det är nu min tur att ta till orda. Att komma in i en ny styrelse är alltid spännande – alla styrelser har olika arbetssätt och rutiner som det tar lite tid att känna in och anpassa sig till. Mina erfarenheter hittills är att jag har hamnat i en välfungerande och kunnig styrelse och att det känns tryggt och roligt att få vara med i denna grupp.
Denna höst blir ju förstås inte riktigt som de gångna åren – valresultaten kommer säkert att innebära förändringar inom flera områden. SPF Seniorerna tar ju inte ställning i den partipolitiska debatten, men vi deltar i och försöker bevaka och lyfta frågor som är gemensamma för oss pensionärer. Några sådana inlägg redovisades ju före valet med frågor och debatter i kommunen och regionen.

Projektet Gävle en äldrevänlig kommun har nu övergått från att vara ett projekt till att ingå i ordinarie verksamhet och en handlingsplan för detta är antagen i juni. Planen är mycket ambitiös och omfattar åtta utvecklingsområden bl a boende, transporter, vård och omsorg, kommunikation, ja det mesta som rör vårt liv och leverne som kommunen har ansvar för. Gavle finns med genom Catharina Hedin i det kommunala pensionärsrådet (KPR) och bevakar på sätt våra frågor. Vi är ju era ombud så frågor, förslag och synpunkter, liksom kritik, från er är mycket välkomna. Vi har stor anledning att återkomma till detta. Blir det maktskifte i kommunen, är det ju extra viktigt att nya politiker blir medvetna om vår samlade kompetens och erfarenhet. Eller hur?

Men i föreningen vill vi ju inte bara ägna oss åt de stora frågorna, utan också bidra med ett eller flera glädjeämnen och där har vi redan hunnit avverka en del i höst med surströmmingslunch och vinprovning. Framöver hoppas jag vi ses i andra sammanhang som våra månadsträffar, närmast på torsdag på Silvanum, pubafton 8 november på Pitchers, promenader och kanske 60+mässan 18-19 oktober, där vi är med och värvar nya medlemmar. Åldersstatistik för nuvarande ca 600 medlemmar visar att ca 25% är under 75 år och 41% är över 80. Vi välkomnar förstås alla, men fler yngre är lite extra välkomna!

Jag ser fram emot en spännande höst och hoppas vi ses eller hörs av i olika sammanhang!

Ingrid Siksjö
Vice ordförande