Hemtjänst i Stockholm

Råd, stöd och hjälp!

Kungsholmen med Essingeöarna rankas som den bästa stadsdelen när det gäller hemtjänst i Stockholm. Det framgår av SPF:s Hemtjänstindex, som mäter och utvärderar hemtjänsten i stadens olika stadsdelar. 

Det är en ställning alla vi seniorer vill behålla. Av Kungsholmens 71 305 invånare är vi 13 000. Ansvar för äldreomsorgen liksom för barnomsorg, socialtjänst och parkmiljö ligger hos stadsdelsnämnden.

Pärlband av info
En fredag ​​​​i maj inbjöds stadsdelens seniorer till ett möte för att få del av den service och hjälp som erbjuds oss. Vi träffades i Bolindersalen på Bolinders plan 1 (ligger i anslutning till Baltzars träfflokal). Förutom intresserade och engagerade åhörare hade olika samarbetspartners hörsammat inbjudan. Närvarade med olika informationsmaterial fanns bl a SPF, PRO, Röda korset och Äldrekontakt (som är en ideell förening).

Eftermiddagen inleddes av Helena Stridfeldt, enhetschef för Kungsholmens äldreomsorgs beställarenhet. Därefter följde ett pärlband av intressant information. Låt mig göra några nedslag:

SPR (Stadsdelens Pensionärsråd) presenterade sin roll genom ordförande Anders Lidbeck. Betonades att detta är ett råd knutet till Stadsdelsnämnden och Stadsdelsförvaltningen. Ledamoterna kommer från pensionärsföreningarna på ön och väljs av politikerna. Seniora frågor diskuteras, remissförslag läses och kommentarer lämnas. En möjlighet för oss att höras!

Vardagsproblem
Många verksamheter ska fungera byggande och arbetar för att hjälpa till av frivillig ensamhet, höst, varumärke och hjälper till att lösa problem i vardagen. På Baltzars träfflokal erbjuds ett gediget och omväxlande program för både ”kropp och knapp”. En speciell äldrevägledare söker upp den som kanske är ensam och erbjuder hjälp och stöd.

Trygghetsringning är ett annat exempel på arbetet. Om man är ansluten till denna håller någon koll på att du hör av dig dagligen och att allt är bra.

På Kungsholmen har vi två ”fixare”. En tar gärna hand om våra digitala problem både när det gäller datorer, telefoner och plattor. Den andra hjälper till med sådant som kan vara knepigt i hemmet som att sätta upp gardiner, byta glödlampor osv.

Syn- och hörselkonsulenter vägleder dem som t ex behöver hjälpmedel.

En annan viktig funktion är anhörigkonsulenten. 75 procent av omsorgen sköts av anhöriga. De har och får stort stöd i olika tidigare genom anhörigkonsulenten.

Bistånd och trygghet
Första steget till hemtjänstinsatserna går via ett möte med en biståndshandläggare för att diskutera olika insatser och enas om vad som ska ingår för just mig.

Naturligtvis fick vi en paus med kaffe och en med dans till medryckande musik. Många Aha! och Det visste jag inte och Så bra att detta finns hördes under pauserna.

Dagens sista programpunkt handlade om trygghet. Det är den stora frågan för många både när det handlar om trygghet ute på stan och digital trygghet. Vi fick information om hur man försöker skydda sig. 

Inte minst intressant var det arbete som Brottsofferjouren gör, när det tråkiga och jobbiga har hänt. Glädjande nog kan konstateras att vi på Kungsholmen känner oss ganska trygga. Detta visar en Trygghetsmätning, som gjorts.

Så snabbt gick den trevliga eftermiddagen och så mycket matnyttig information fick vi. 

Kontaktalternativ
Vill man veta mer, här några exempel på hur man kontaktar för hjälp och råd: 

  • man kan skriva epost till aldredirekt@stockholm.se, alternativt ringa 08-80 65 65, eller 
  • besöka www.aldreomsorg.stockholm på Internet.

Till Baltzars träfflokal skickar man epost: baltzar.kungsholmen@stockholm.se 

Ytterligare information inhämtas via följande hemsidor:

www.senior.stockholm

www.start.stockholm.se

www.spfdraken.se

Text: Birgitta Thulin, v ordförande
SPF Draken Kungsholmen