Aktiviteter Hösten 2024

Här presenteras höstens aktiviteter mer i detalj
Utflykter med andra SPF-föreningar finns under Utflykter.
Resor har också sin egen rubrik

15 augusti Utflykt till Ellen Keys Strand och Vadstena

Ellen Keys Villa Strand och Vadstena.pdf

Onsdagen de 4 september Missa inte detta föredrag!

Ulla-Carin Karlsson-Lindqvist pensionerad polis.Hon var ridande polis i Stockholm under 30 år på den berömda hästen Utter som blev hela 30 år. Ulla-Carin skötte om honom som sitt eget barn. Då Utter blev pensionär fick hon behålla honom som privathäst. Hon har skrivit flera böcker om Utter.

Föredraget hon ska hålla handlar dock inte om Utter utan om hennes insatser i Ukraina mitt under brinnande krig.Hon arbetar som volontär för flera små organisationer. Den som dagens föreläsnings pengar kommer att gå till heter Hjälp från Norrtälje till Ukraina.Hon har gjort flera resor till Ukraina sedan starten av kriget och kommer att fortsätta med det. Hon levererar nödutrustningar till hästägare, sjukhus, veterinärer och hjälp till civilbefolkningen. Resor som hon får bekosta själv.

Ulla-Carin kommer berätta om dessa resor och visa med privata bilder.Hon ställer upp gratis men vill att alla betalar 100 kr antingen via swisch eller kontant på plats. Dessa pengar kommer gå oavkortade till Ukraina.Ulla-Carin har uppmärksammats både i radio och TV för sina insatser.

Onsdagen den 4 september kl 15.00 i Kevinge Trygghetsboende, Edsviksvägen 1A. Anmälan senast 1/9 till spf.idun@gmail.com

20 september   Åland höstmarknad med Larssons resor.

Ålands Skördefest 20.pdf

4 oktober       Nya Stockholm Norr med Ekmans resor

Flera områden i vår stad genomgår omfattande förändringar från tidigare industriområden till attraktiva bostads- och kontorsområden, bland annat Värtahamnens och Frihamnens förvandling till Norra Djurgårdsstaden, Fleminggatan, Hornsberg, Karolinska-området, men även många andra Stockholmsvyer och platser. Observera att färdväg kan komma att ändras på grund av eventuella vägarbeten

En unik specialskapad tur som är väldigt omtyckt, varmt välkommen! Pris: 980:- per person. Upphämtning klockan 10:00 Danderyds Sjukhus. Minimum 28 personer . Arrangör är Ekman buss, speciellt för Idun

I resan ingår: Bussresa med upphämtning/ lämning Danderyds Sjukhus, 3 timmars guidad tur med auktoriserad Stockholmsguide, fikastopp (kaffe och bulle), lunch (varmrätt, sallad, kaffe och kaka)

Anmälan och betalning senast 31 augusti till spf.idun@gmail.com bg 5314-8979.

9 oktober   Att vara senior på 2020-talet. Om den digitala utvecklingen

Mats Olsson från Pionjärkonsult pratar om hur den digitala utvecklingen kan komma att påverka oss seniorer. Mats är författare till boken Senior i det smarta samhället – Om boende konsumtion, vård och omsorg i en ny tid.

Onsdagen den 9 oktober kl 15.00 i Kevinge trygghetsboende. Anmälan senast 6 oktober till spf.idun@gmail.com

11 - 12 oktober Resa till Säffleoperan med musikalen Waitress.

Waitress SPF IDUN.pdf

16 oktober    Pionjär eller Trojansk häst? Föredrag om Margit Sahlin

Margit Sahlin var den första kvinnliga prästen i Sverige. Madeleine Åhlstedt som var vän med henne berättar.

Onsdagen den 16 oktober kl 15.00 i Kevinge trygghetsboende. Anmälan senast 13/10 till spf.idun@gmail.com

23 oktober    En reportagefotografs dagbok. Föredrag om Gustav Rydén

”Ett land utan pressfotografer vore ett land utan ögon och utan kontakt med nuet (Prins Wilhelm)” ur Krig, kungligheter och annat folk av Rolf Olson

Elisabeth Nygren gör en presentation av en man som lämnade hemstaden Norrköping och återkom som en ärrad veteran, men som däremellan har sett världen, krig, kungar, celebriteter och olyckor genom kamerans sökare. Pressfotografen Gustav Rydén, - Mr Rajden – hade arbetat som krigsfotograf i den amerikanska armén, varit societetsfotograf på Broadway, varit pressfotograf på Dagens Nyheter i nästan fyra decennier, experimenterat med duvor som filmtransportörer…

Med Gustav kom bildåldern till Dagens Nyheter. Han blev legendomspunnen redan under sin livstid. Ögonblickens fotograf, en språkkunnig gentleman, långt ifrån den ofta vulgära bild av en flåbuse utan hyfs, som ofta förknippas med pressfotografen.

Ett bildminne, som jag tror många har är en porträttbild av Nathan Söderblom, ärkebiskop 1914 – 1931, där han är fotograferad i Uppsala 1924. Hans ansikte är lugnt och på bröstet hänger ett silverkors mot ämbetets svarta dräkt. Fotografens namn angavs inte på den tiden, som alltid görs idag, men hans namn var  Gustav Rydén.

Onsdagen den 23 oktober kl 15.00 i Kevinge trygghetsboende. Anmälan senast 20/10 till spf.idun@gmail.com

30 oktober    Carl Gustav Svingel – Operasångaren som blev hjälparbetare

Carl Gustaf Svingel, ursprungligen Samuelsson, var en svensk operasångare och hjälparbetare i Tyskland efter andra världskriget. Ingrid Thörnqvist, som gästat oss tidigare och berättade om Drottning Silvia, har skrivit en bok om Carl-Gustaf Svingel. Med en varierad bakgrund blev han mannen som hjälpte människor från DDR efter andra världskriget.

Onsdagen den 30 oktober kl. 15.00 Kevinge trygghetsboende. Anmälan senast 27 oktober till spf.idun@gmail.com.

30 november Julmarknad Gamla Linköping. Larssons resor.

Gammeldags Julmarknad och Julbord i Gamla Linköping.pdf