Ordförandebrev hösten 2024

Kära medlem!

I år skriver jag vårt ”höstbrev” redan i juni. Tryckeriet går snart på semester. Det gör också vi i styrelsen. Men i början av augusti samlas vi och skickar ut vårt program till er alla i god tid före vår höststart.

Midsommarfirandet är just över när jag skriver. Jag bor i Björnhuvud på sommaren och där träffas vi bybor till ett härligt gemensamt firande med dans kring midsommarstången, säcklöpning, äggkastning och andra lekar. Förstås går det bra att bara sitta på en filt i gröngräset med lite medhavd fika. Vi stortrivs. Fina minnen blir det!

För egen del blev det ingen dans. Jag går omkring på två kryckor efter att ha fått en ny knäled. Nu ser jag fram emot att kunna gå som vanligt igen – utan artrosvärk.  Lagom till vårt höstprogram ska jag väl vara redo för vanliga promenader.

Vi börjar vårt höstprogram den 27 augusti. Då gör vi ”Stockholm på trekvart” med journalisten Eva-Karin Gyllenberg.  Sedan blir det under hösten föreningsmöten med många intressanta ämnen.

Vårt program tacklar ”AI-samhället” vid flera tillfällen. Erik Fichtelius ställer frågan ”Behöver vi verkligen journalister? Om äkta nyheter i lögnens tid.” I ett gemensamt seminarium med övriga SPF föreningar på Östermalm ställer vi en lika aktuell fråga: ”Vart tog människan vägen i det digitala samhället?”. Vi får bl.a. hjälp av kulturantropologen Katarina Graffman att svara på denna fråga.

Det blir också en Seniordag, som vi också anordnar med de övriga SPF föreningar på Östermalm med stöd av stadsdelsnämnden. Många intressanta talare och utställare kommer. Seniordagen  är gratis.

Flera medlemmar har föreslagit att vi ska anordna vinprovning. Nu blir det av! Vi provar italienska viner tillsammans med vinkännaren Bengt Savérus.

Förutom detta lilla axplock, så finns mycket mer i vårt program: månadsmöten, studiebesök, vandringar, mingel och dans, mm. Allt detta finns i programbladet, med plats och tid.

Från i höst kan du också finna vårt program i SPF-appen på telefonen. Ladda ner den!  Där finns vår hemsida i ”telefonformat”.  Här finner du finner du information om hur du laddar ner.  Det är ett välkommet tillskott till våra informationskanaler till er medlemmar.

Våra studiebesök blir ofta fullbokade. Tänker du delta så anmäl dig tidigt. Det kan ge oss möjlighet att dubblera studiebesök när det snabbt blivit fullbokat. Du kan alltid lämna återbud och får då pengarna tillbaka om du avanmäler senast sista anmälningsdagen.

Stadsdelsnämndens pensionärsråd – SPR ­­ – är ett viktigt forum för samråd mellan oss äldre och stadsdelens politiker och tjänstemän. Man behandlar frågor som rör levnadsförhållanden för oss äldre i stadsdelen och tar initiativ till förbättring för områdets pensionärer.  Våra två representanter vill gärna ha synpunkter från er som bor i vårt område. Så kontakta gärna någon av dem:

• Anders Rickardsson, 073-619 83 51, n.anders.rickardsson@gmail.com.
  • Christina Roman Hellström, 076-019 15 50, christina.roman@gmail.com.

Anders är förutom att vara Karlaplans representant också ordförande i rådet.

Som vanligt frågar jag om e-post-adresser.  E-post är vårt viktigaste medel att nå er medlemmar. Har du en e-postadress, men inte får några meddelanden från oss, så vill vi gärna ha den. Skicka den i så fall till mig. Då får du påminnelse om våra aktiviteter, ändringar och även referat från våra möten. Är du vänmedlem så anmäl din e-postadress till din huvudförening. Vi kan inte ändra uppgifter om vänmedlemmar i registret.

Stockholms stad har en webbplats ”Senior i Stockholm”. Där hittar du nyttig information om bl.a. träffpunkter, fixartjänster och seniorrabatter. Länken dit är  https://senior.stockholm.  Äldreförvaltningen bjuder också in till en Hälsodag på Stadion den 4 september. Se vårt program eller Stockholms stads webbplats ”Hälsodagen 2024”.

Har du idéer om föreningens verksamhet?  Då hoppas vi att du hör av dig till någon av oss i styrelsen. Du hittar våra namn och kontaktuppgifter här.

Väl mött i höst!

Inger Öhman, ordförande