Ensamhetsprojektet

Ensam om att vara ensam?

Med stigande ålder kommer förlusterna. Man kanske har mist sin livspartner, andra anhöriga och nära vänner. Synen och hörseln försvagas och rörligheten i leder minskar. Det är svårare att ta sig ut på egen hand och risken att bli isolerad är stor.

Vi har därför inom SPF Maria Högalid startat ett projekt för att motverka ofrivillig ensamhet med två huvudaktiviteter SPF- kompis och Lots.

SPF- Kompis
Inom projektet kan vi ta reda på adresser och telefonnummer till SPF-medlemmar inom Maria Högalid för att se vilka som bor nära varandra. På det sättet kan vi hjälpa till med att hitta närboende som är intresserade av att få en kompis. Självklart lämnar vi inte ut namn, adress eller telefonnummer utan ert medgivande.

Vi har redan lyckats föra ihop flera personer på detta sätt. Inom projektet SPF-kompis behöver vi också medlemmar som kan tänka sig att promenera med alternativt skjutsa personer som har svårt att gå till olika aktiviteter.

Vill du ha en SPF- kompis?
eller vill du hjälpa någon som har svårt att gå till SPF möten?
Ring eller maila Kerstin Wallin, kerstinwallin@hotmail.com, mobil 070-647 10 13

Lots
Förutom att föra samman medlemmar har vi en försöksverksamhet med en lotsfunktion som kan informera om olika seniorfrågor. Gunilla Fredriksson fungerar som Lots.

Vi förstår att många har liten kunskap om vad man kan göra som pensionär och vart man ska vända sig med olika senorfrågor. Lotsen kan svara på olika typer av frågor, men hon ska inte vara till för personliga problem. Dock kan hon, när så behövs, lotsa till organisationer/personer som kan hjälpa.

Lotsen hänvisar till olika aktiviteter ordnade av SPF Maria Högalid, eller andra organisationer på Södermalm såsom Stockholms Stads mötesplatser/hjälpcenter för äldre, Fixartjänster, Seniornet (hjälp med IT, datorer och mobiltelefoner), frivilligorganisationer (t.ex Viljan, Väntjänst, Röda korset) mm.

Har du seniorfrågor?  Ring eller maila Gunilla Fredriksson tel 070-277 51 22. Email: gunilla.fredriksson2@gmail.com

Vi hoppas på ett fint samarbete med er alla i vårt arbete för ökad scial samvaro inom SPF seniorerna Maria Högalid!