GåFotboll 22 jan - första matchen

Så kom äntligen dagen då vi pensionärer, PRO som SPF, här i Nykvarn fick veta mer om GåFotboll.

Ett 20-tal hade mött upp i Furuborghallen för att lyssna på Lars Elmsäter, Gåfotbollsambassadör inom Södermanlands Fotbollförbund. Han menade att Gåfotboll både är en glädjefylld och meningsfull aktivitet som ger stärkt mening med livet, ökad livskvalitet och glädje för äldre människor. Detta illustrerades på ett alldeles utmärkt sätt i följande videopresentation på Youtube.

Därefter samlades sällskapet i den s.k. B-hallen där man började med att värma upp, delas in i lag och få ytterligare information om några grundläggande regler som: ”att du får inte springa, max. två tillslag på bollen och inga höjdare”. "Nåja", menade Lars Elmsäter, "det finns fler regler, men dessa tre räcker bra för att vara vid detta första tillfälle" och blåste igång spelet med 4 utespelare per lag och två avbytare.

Det tog några minuter innan var och en hittade sina positioner så att man skulle vara spelbara, d.v.s. att medspelaren kan hitta någon som kan ta emot bollen. Det gjorde att avbytarna kom fort i spel, då de flesta verkade få upp ångan ganska fort, trots att man ”bara” fick gå. Spelet böljade fram och tillbaka och några mål blev det, kanske för att något lag blev lite för optimistiskt och lämnade försvaret öppet och hellre satsade på anfall.

När domaren blåste av matchen kunde ett lag sträcka lite extra på sig för några fler gjorda mål, men stämningen var ändå hög på banan. Ändå högre blev den efter en välsmakande fika i anläggningens cafeteria.

Tanken är nu att måndagar kl. 10.00 har reserverats för oss i PRO och SPF Nykvarn som är intresserade av GåFotboll. B-Hallen är stor och räcker till ändå fler spelare.
Välkommen alla pensionärer. Personligen kan jag försäkra att det var riktigt roligt att ”kicka boll”.

Vid pennan
Björn Janhagen