IT-frågor & säkerhet

Var källkritisk!
Tycker du att det finns mycket skumt och lurt på nätet, inklusive på Facebook? Så är det nog. Det gäller att vara källkritisk och ifrågasätta vad som står där. Läs mer på Källkritikbyrån. Där finns mycket klokt att läsa (men fundera först om denna notis kan vara sann och inte lurendrejeri (googla gärna!),

På Facebook finns det en sida som heter Bluffakuten. Där beskrivs olika sätt att lura dig, till exempel med "utlottning" av en husbil. Någon husbil finns naturligtvis inte och inte heller något företag. Gå gärna in där och läs.

Men framför allt: Var källkritisk och ifrågasättande själv!

Nätbedrägerier
Klicka på länken nedan till en guide om nätbedrägerier i samarbete med SPF och Mysafety. Guide om nätbedrägerier

Säkerhetskollen
Hur säkert är ditt lösenord? De vanligaste lösenorden i Sverige håller en väldigt låg nivå rent säkerhetsmässig trots att svaga lösenord kan leda till ID-kapning och/eller ekonomiskt kännbara förluster. Mamma, bajskorv och 123456 är ingenting som stoppar bedragare. Klicka här för att kolla.

Phising, Vishing och Smishing - vad är det?
När du blir lurad att göra något eller avslöja personlig information, för att du tror att du kommunicerar med någon du känner eller har förtroende för, kallas för Social Engineering. På Swedbanks hemsida kan du läsa mer om hur olika bedrägerier går till och hur du bäst skyddar dej mot dessa. Klicka här.

Digitala möten - hänger du med?
Det pratas ju så mycket om olika former av digitala möten, särskilt aktuellt nu under pandemikarantänen. Sannolikt kommer sådana att bli vanliga även när tiderna har blivit mer normala. På förbundets webbplats finns det bra material så att man kan lära sig. Klicka här.

Digitalhjälpen
På uppdrag av regeringen har Post- och telestyrelsen (PTS) tagit fram en webbplats som ska ge hjälp att förstå och använda digitala tjänster och verktyg. På Digitalhjälpen finns information, steg-för-steg-guider, instruktionsfilmer och tips om tjänster och insatser. Läs här.

Seniorsurfarna
Sex TV-program och sex tilläggsprogram. Klicka här.

Länsstyrelserna har tagit fram manualer för digitala betalningar - nu även instruktionsfilmer
Användaren guidas steg för steg genom processen att ladda ner och komma igång med BankID och Swish.
Klicka här för filmerna (en bit ner på sidan).

Digitala jag
Detta är en onlineutbildning framtagen av Google digitalakademin och Arbetsförmedlingen. Klicka här.

Facebookskolan
På förbundets webbplats finns det en sådan, klicka här.

Annonsblockerare
Brukar du läsa dagstidningen i paddan eller telefonen? Men tycker att det är irriterande med alla annonser? Annonser finns ju även i papperstidningen - men de känns kanske inte lika "påträngande" där.

Vill du slippa annonser kan du installera en annonsblockerare. Du kan läsa om sådana till exempel här.

Men det är två saker som du bör komma ihåg:
1. Annonsblockeraren fungerar bara när du går in på tidningens webbplats - inte när du använder deras app.
2. Annonser är en viktig inkomstkälla för tidningen, är det färre som ser annonserna så får tidningen mindre intäkter. Så att se annonserna är ett sätt att stödja "din" tidning.

RUT-avdrag för IT
Om du behöver gå till en kommersiell aktör för att få hjälp med din dator, tänk då på att det kan bli billigare om reparatören kommer hem till dig i stället för att du tar datorn (eller paddan eller telefonen) till verkstaden. Visserligen tar reparatören rimligen betalt extra för att komma hem - men då får du göra RUT-avdrag för kostnaden. Läs mer om RUT-avdrag för IT-åtgärder här på Skatteverkets webbplats.

BankID och Swish
Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund har tagit initiativ till en gemensam informationssatsning för att motivera flera att ta steget in i den nya digitala världen med bland annat BankID och Swish. Klicka här.

Några tips om bedrägerier mm på internet