Oktober 2024

Ordförande har ordet!

Hej bästa SPF medlemmar

Så är vi igång igen efter den första medlemsträffen den 16 september. Jag nämnde då några aktiviteter som genomförts i sommar, men jag glömde att berätta om Singelgruppens resa med Björcks till Norge i augusti. Inte nog med att de själva åker, de delar med sig genom reportage och trevliga bilder. Vill också passa på att tipsa om vår webbredaktörs film som togs i samband med turen på Göta kanal. Besök gärna vår hemsida under fliken ”Backspegeln - Gjorda aktiviteter”. Intressanta reportage.

Du som redan laddat ned SPF-appen blir ju kontinuerligt uppdaterade vad som händer både lokalt, men också i Förbund och Distrikt, dvs om Du gjort dessa val i appen.
Förbundet har rivstartat efter sommaruppehållet och redan hunnit delta tillsammans med flera andra organisationer i en debatt om ”att sekretesslagen försämrar banksäkerheten och ökar bankbedrägerierna”. Man skriver i Dagens Industri Debatt den 20 september att ” Bedrägerierna skadar de enskilda offren och brottsvinsterna går på grund av bristande banksäkerhet rakt ner i fickorna på den organiserade brottsligheten”. Förbundsordförande Eva Eriksson uttalar sig också om höstbudgeten som presenterades för en tid sedan och kommenterar bland annat skatter, sjukvård, äldreomsorg och bostäder för äldre. Hon lyfter också avsaknaden av viktiga satsningar för äldres hälsa och livskvalitet. Det är både ris och ros enligt Förbundet. Detta är ett axplock på hur Förbundet agerar i sitt påverkansarbete mot bl.a. regering, myndigheter och banker.

Nu något helt annat. ”Hur digital är du”? Just nu pågår en webbenkät initierad av Ia Lindberg, vårt Digitaliserings-ombud. Hon ber oss medlemmar att besvara denna enkät som önskar svar på ”Hur använder du din mobiltelefon”? Enkäten tar 2-3 minuter att fylla i.
Ia är  flitig och hon träffas också på Biblioteket onsdagen den 16 oktober kl.13.00 -15.00 och hjälper gärna till med frågor om teknik och digitala tjänster. Anmälan ett par dagar innan. Är Du själv intresserad av digital teknik så hör gärna av Dig till Ia. Ju fler som hjälper till i digitaliseringsarbetet desto bättre för oss alla i föreningen.

Avslutningsvis har jag fått rapporterat från våra fyra representanter i KPR, (Kommunens Pensionärsråd) att det går trögt att komma igång med arbetet och därmed få kommunens styrande att förstå att vi är en s.k. remissinstans, d.v.s. att ge funktionshindrade, organisationer och pensionärer ökad delaktighet i kommunens arbete och att stärka deras inflytande i frågor som gäller organisationernas ändamål. Det är viktigt att man tar deras engagemang på allvar och låter oss övriga medlemmar få ta del av vad som händer i frågor kring omsorg och kommunal hälso- och sjukvård för oss äldre personer i vår kommun.

Björn Janhagen
Gemenskap, trivsel och engagemang