September 2024

Ordföranden har ordet!

Hej bästa SPF medlemmar

När jag skriver dessa rader är det fortfarande augusti och flera veckor till detta Månadsblad skall distribueras. Känns lite konstigt, men flera av våra medlemmar är bokade på resor framöver och då måste allt material vara klart att kopieras och distribueras.
Jag hoppas att sommaren hittills har varit avkopplande och skön och att batterierna är laddade inför höstens Medlemsträffar med intressanta program.
För egen del har jag konsumerat och kopplat av med mycket sport på tv som EM i friidrott, EM i fotboll och senast OS 2024 Paris och nu hunnit bläddra i ett par tidningar av Senioren och där jag fastnat vid ett par reportage som:
”Ta tillbaka ratten” (Nr 2/2024) där man vänder sig till kvinnor som låtit männen köra och därför deltagit i NTFs utbildning i såväl teori som praktik. De kvinnor som deltog var mycket begeistrade av kursen och vågar nu att köra bil med bättre kunskaper och självkänsla. Kanske finns det i våra led någon eller några personer som har trafikkunskaper och som kan leda några träffar innan man är ”mogen” att ta steget att vända sig till NTF-utbildningen? Gäller förstås både kvinnor och män.
”Det är kul att laga mat” (Nr 5/2024). Det är ett antal karlar som startat en matlagningsgrupp i SPF föreningen i Hjo inspirerade av motsvarande kurs för damer. Kanske något inom vår egen SPF förening? Någon som är intresserad att starta en matlagningsgrupp, säg 6-8 personer?

Vi översköljs nästan dagligen av reportage om bedrägerier/lurendrejerier, där människor, de flesta äldre, drabbats. Som SPF organisation får vi inte ge upp att informera om hur bedragare försöker lura oss medborgare på olika sätt. Därför har vi inom vår egen SPF förening tagit initiativ att tillsammans med Nykvarns bibliotek arrangera en ”Temadag om bedrägerier på nätet”. Se separat notis i detta Månadsblad.

Avslutningsvis vill jag på nytt slå ett slag för att så många som möjligt använder SPF-appen som viintroducerade i början av året. Ta Dig tid att ladda ned denna App och bli uppdaterad om vad som händer åtminstone i vår egen förening. Passa på och fråga om hjälp på våra Medlemsträffar eller vid våra andra aktiviteter. Alltid finns det någon som kan hjälpa till. Vi syns den 16 september då vi får underhållning av A-son & Fritzell från Eskilstuna.

Björn Janhagen, Ordförande
Gemenskap, trivsel och engagemang.