Huddinge Pensionärsråd HPR

Ett organ för samråd och information i pensionärsfrågor

Huddinge Pensionärsråd, HPR

(Uppdaterat 20230902)

Med ny majoritet i kommunen följer också vissa förändringar i olika råd och styrelser.
Ny ordförande i HPR är Charlotte Björkman, Huddingepartiet. Vi har också fått nya regler, tidigare reglemente, från 23.03.08.
Syftet med rådet är oförändrat ”pensionärerna ska, utifrån sin situation och genom sina ledamöter beredas möjlighet att påverka och lämna synpunkter på den kommunala verksamheten, såvitt avser äldrefrågor”. Rådet sks vara remissinstans inom sitt verksamhetsområde. Vi har efter påtryckning fått utökat antal sammanträden till 6 per år.
Representanter i i HPR är Sven-Arne Wennerberg, Berit Westergren och Alexandra Birk. I rådet samarbetar vi nära med de andra seniorföreningarna.
Under året har vi hittills deltagit som referensgrupp i en utredning rörande hur Huddinge kan utvecklas till en äldrevänlig kommun. Utredningen kom fram till 3 olika alternativ varav ett är kopplat till WHO och därmed en mer tydlig uppföljning av förvaltningarnas ansvar för projektet. Vi har i skrivande stund förstått att kommunen inte valde den modellen. Vi har också besvarat ett antal remisser Seniorernas hus, (Huddingeförslag), remiss om språkkrav i äldreomsorgen (SD), remiss om förutsättning för kolloverksamhet för äldre (L), remiss om detaljplan för Sjödalsbacken och remiss om detaljplan för Udden 8. Vi lyfter också egna frågor, varav en del verkligen har dragits i långbänk. Det kan handla om parkering och appar, lokaltrafik, vinkbussen, snöskottning, digital fixare (som nu är inne på 3:e året). Sen ligger vi på om frågan om vårdcentralens placering när nya kommunalhuset ska börja byggas. Vi vet att det är en fråga för regionen men vi, befolkningen, är faktiskt kunderna.
Vi har också krävt att vi ska få mer lättlästa protokoll där det framgår mycket tydligare vilka frågor vi diskuterar och vilka synpunkter vi framför.
Är Du intresserad av vårt arbete kan Du söka på Huddinge kommun/Pensionärsrådet. Där finns tidigare och sista protokoll. Då kan Du också förstå varför vi behöver en ändring. Protokollen är nämligen det enda sättet som vi kan förmedla fortlöpande till ER vad vi sysslar med i Pensionärsrådet!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Tidigare Information)

Rådet är ett organ för samråd och ömsesidig information mellan seniorföreningarna och
Huddinge kommun. Syftet är att rådet ska vara rådgivande i frågor som berör äldre. Rådet är också en remissinstans inom sitt verksamhetsområde och ska föra fram förslag och uppfattningar.
Organisatoriskt är rådet knutet till Kommunstyrelsen.
De som representerar SPF är, efter årsmötet 2023, Sven-Arne Wennerberg, Alexandra Birk och Berit Westergren.
Under våren har vi fått information om personalförsörjning, äldreomsorgslyftet, vaccinationskrav, nytt äldreboende i Masmo. Detaljplan för kv.Aspen i Sjödalen, Servicecenters verksamhet, samt inf från socialförvaltningen.Vi har informerat om Trygghetsringningen. Vi har lyft frågor om snöröjning och Arrangörsservice, äldrevänlig kommun, krisorganisationen i kommunen och Attendo Uppsala
Vi har också fått inf. om försöket med parkeringsavgifter i centrala Huddinge och Stuvsta
samt utvärdering av Huddingeförslaget.
På senaste mötet gavs information om utveckling av Huddinges parker, En referensgrupp för utredning av äldrevänlig kommun utsågs. För SPF utsågs Sven-Arne Wenneberg och Berit Westergren. Vid fyllnadsval till arbetsutskottet utsågs Sven-Arne Wennerberg.
Vi har svarat på remiss om Översiktsplan 2050 för Huddinge och detaljplan för
Vårby Udde –etapp 1

Under min tid som ordförande i SPF seniorerna Huddinge påpekade jag ofta att vår verksamhet står på två ben, den sociala delen med nöjen och samkväm av olika slag – och den mer allvarliga delen, den som berör samhällsfrågor,som vård och omsorg, boende mm. Jag arbetar fortfarande med de sistnämnda frågorna och hoppas, få och kunna, fortsätta med det. Det betyder att jag fortfarande har ansvar för Trygghetsringningen och ingår i gruppen Valsamverkan och Pensionärsrådet. Under hösten har jag och Ewa Hjelm också ingått i en arbetsgrupp som går under namnet SAMSAS. Det handlar om att utveckla samarbete mellan olika aktörer inom Skogås, som kyrkan, sociala enheten med bl.a. anhörigstöd, äldremottagningen på VC, m. fl. Arbetet är ett steg för att kunna förebygga försämrad hälsa bland äldre personer. Tanken är att detta förhållningssätt ska implementeras även i andra områden i kommunen.
Berit