Information om kollektivtrafiken

Här kan du läsa information om vår trafik och kollektivtrafik rapporterat från SPF Huddinges trafikansvarig.

Information från Alexandra Birk
Trafikombud i Huddinges SPF Seniorerna

(20230902)

Vi har börjat vänja oss vid försenade och inställda pendeltåg och bussar! Orsaken bakom är minst lika oroväckande, med trafikvärdar som tagits bort på pendeltågen och förare, som säger upp sig. Ja, det betyder personalbrist! Sen om man läser instruktionerna för dem som behöver rampservice är det ganska krångligt. Allt fler
söker färdtjänst för de klarar inte att åka annars. Jag har bekanta som flyttat närmare tunnelbanan för att slippa ta pendeln till jobbet!
Vad händer annars i Huddinge? Ni har säkert följ informationen i Mitt i Huddinge om bussturer som fått färre avgångar? De som påverkats är framför allt 172, 705, 707, 710, 737 och 722 (som läggs ner helt!), 740, 722. Läste en kommentar från en resenär som brukar åka med 705 till Myrängen och nu inte kan ta sig hem kvällstid om han varit i stan! Va? Ska han behöva ta taxi hem från Huddinge station?

I sista numret får vi läsa att det snart inte är gratis att parkera på kommunens infartsparkeringar som pausades då SL gick över till det gröna kort från det blå Acesskortet! Tänk att det alltid ska ta så lång tid för SL att ändra de praktiska rutinerna, som tex att inte kunna betala bak i bussen eller att blippa kortet när du går ut för att förhindra fuskare! Ungdomar ska få gratis sommarkort, men pensionärer ska snart få dyrare biljetter, i Göteborg och flera andra kommuner får pensionärer åka gratis i rusningstid m, men inte i Stockholm!
Jag önskar en fortsatt trevlig sommar och höst och tänk på att inte parkera och hindra utryckningsfordon vid tex badställen, som vid Gömmaren!
Med vänliga hälsningar
Alexandra Birk, trafikombud
PS Närbussen fortsätter som vanligt tills nya besked ges! DS

Kan du reglerna för vilken sida du går eller cyklar? Om ej klicka här.

______________________________________________

 

-----------------------------------------------------------------

 

 

_________________________

Krav på kollektivtrafiken

Inkom 2019-03-30

En fullt tillgänglig linje eller bytespunkt innebär, enligt Stockholms läns landsting, att följande moment är möjliga att genomföra för alla resenärer i den upphandlade kollektivtrafiken:


Planera resan.

  • Det ska vara möjligt för resenärer med Funktionsnedsättning att använda de verktyg som finns för att planera kollektivtrafikresan innan den genomförs.
  • Köpa och använda biljett. Grundläggande krav är att alla resenärer ska komma åt, uppfatta, kunna se, klara av och kunna förstå hur biljetten ska köpas. Spärrkiosker och andra försäljnings- och informationsplatser ska gå att hitta samt vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.
  • Vistas, orientera sig på terminal, station, hållplats, kaj och brygga. Terminaler, stationer, hållplatser, kajer och bryggor ska vara tillgängliga och säkra för resenärer med funktionsnedsättning.
  • Enkla, säkra och trygga byten ska eftersträvas på alla bytespunkter.
  • All möblering och belysning samt vinterunderhåll ska anpassas så att vistelsen och orienteringen underlättas för personer med funktionsnedsättning.

Ta del av information

  • Samtliga resenärer ska kunna ta del av information samt eventuell service som erbjuds. Ledsagning ska erbjudas.
  • Trafikinformationen ska anpassas så att det är möjligt att ta del av informationen, såväl före som under resan, oavsett funktionsnedsättning.

Ta sig ombord och hitta sittplatser

  • Det ska vara möjligt för alla resenärer med funktionsnedsättning att ta sig ombord, hitta en sittplats och ta sig av fordonet eller fartyget på ett tryggt och säkert sätt. Samtliga resenärer ska kunna ta del av information samt eventuell service ombord på fartyg eller fordon.
  • Tydligt utmärkta prioriteradesittplatser och rullstolsplatser ska finna