KPR Kommunala Pensionärsrådet

KPR - ett organ för överläggning, samråd och information mellan kommunen,
pensionärsorganisationerna och ansvariga politiker. Följande personer som representerar SPF Seniorerna Järfälla i KPR.

Annette Borg
Lena Drevemo
Lars Friberg
Per Hedenström
Eva Stenehall
Anita Gröning Persson

Aktuellt från KPR-gruppen

KPR -Rapport från KPR-gruppen april 2024

Årets första KPR hade tema, ”Kost”. Vi lyfte undringar vi hört talas om. Transportkostnad som är per låda. Dubbelt om man får två matlådor samtidigt. Svar: det är åtgärdat, antal leveranser som ska debiteras. Kostnaden för kommunen bör vara <40 kr/ portion. Emballaget är dyrt. Det förkommer en hel del halvfabrikat. En lunch ska täcka 25% av dagsbehovet av näring, en middag 25% återstår 50%, hur tillgodoses detta?

Inom ramen för äldreomsorgslyftet fortsätter kommunen utbilda personalen till undersköterskor.

Enligt förvaltningen är det för få som använder fixartjänsten och datortjänsten. Därför slås de ihop till en heltidstjänst. Kommunen har köpt in SPF-hemtjänstindex, så nu förväntar vi oss en kvalitetsgenomgång.

En dag innan nämndmötet i februari fick vi en inbjudan att yttra oss om kommunens bostadsförsörjningsprogram. Inte ok att få en dag på sig. En skrivelse hann in med synpunkter på hur frågan hanterats. Detta resulterade efter många om och men i ett extra KPR i frågan. Vi hann läsa in oss på programmet och våra organisationer hann träffas och diskutera vad som vi anser viktigast.

Kommunens ansvar, trygghetsboende, helhetssyn, lokalisering, finansiering, flyttkedjor, tillgänglighet och ekonomiska aspekter. Alla pensionärsorganisationerna i KPR skrev under. På detta extra KPR fick vi en presentation av remissmaterialet: ”En nulägesbeskrivning av bostadsförsörjningen i Järfälla”, ”Bostadsutbud och socioekonomiska förutsättningar i Järfällas kommundelar”.
Mycket information och många tabeller men ett är klart; vi seniorer blir bara fler i kommunen och fler bostäder till rimliga kostnader behövs. Flyttkedjor behöver kunna komma igång så ensamstående i t.ex. radhus vill/kan flytta till lägenhet så att trångbodda barnfamiljer hittar större bostäder.

Hur t.ex. trygghetsboende/ mellanboende/65+boende ska utformas och finansieras är en avgörande fråga. Vi seniora organisationer framförde också ett starkt missnöje över hur hela frågan har hanterats. Inte OK med så kort tid för yttrande. Vårt yttrande om bostadsförsörjningsprogrammet ska vara inne senast 5 april till kommunstyrelseförvaltningen/kommunstyrelsen och i skrivande stund är dokumentet på väg.
Två ytterligare remisser har sent inkommit och yttrande ska vara inne 18 april: ”Program för mänskliga rättigheter i Järfälla kommun” och ”Program för ökad trygghet”. Vi, de seniora organisationerna kommer att skriva yttranden. Kommunen hade ett förslag, att omorganisera sig så att Äldre- och omsorgsnämnden skulle gå upp i Socialnämnden fr o m 2025. Med någon röst emot så blev det inte så.
Vid KPR 10 april var temat Hälsofrämjande åtgärder.

Eva Stenehall

imagej2ltj.png

Har du frågor eller synpunkter?
Kontakta oss i KPR-gruppen:

Per Hedenström 076-134 57 01
Lena Duvemo 073-802 10 75
Lars Friberg 070-862 87 87
Anette Borg 070-782 92 99
Anita Gröning Persson 070-567 87 25
Eva Stenehall 070-459 77 91

ÖVERLEVNADSTIPS FÖR ANHÖRIGA

På Internationella Alzheimerdagen i september och under anhörigveckan i början av oktober lämnades mycket värdefull information till anhöriga. Bl. a. framfördes nedanstående tankar
1. Planera i förväg
2. Ta reda på vad du kan få för hjälp och hur
3. Ta en dag i taget
4. Planera för oförutsedda händelser
5. Acceptera hjälp
6. Var rädd om din egen hälsa
7. Se till att få tillräcklig vila och ät ordentligt
8. Se till att få tid för egen fritid
9. Var omtänksam mot dig själv
10. Dela dina känslor med andra

Vill du få mer information, kontakta gärna Järfälla Anhörigförening och/eller Järfälla Demensförening, som vi samarbetar med. Kommunens anhörigkonsulent, tel 08-580 289 27, kan lämna uppgift om lämplig kontaktperson.