Varning för bedragare - så skyddar du dig

Bedrägerier är tyvärr väldigt vanligt idag och förövarna vänder sig oftast till äldre personer varför man måste vara väldigt på alerten för att undvika att bli drabbad.

Tänk på att banken aldrig kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post för att be dig att verifiera dig eller logga in med Mobilt BankID eller bankdosa. En bank har alla uppgifter om dig och ditt engagemang i banken och behöver aldrig be dig logga in för att komma åt dessa uppgifter. Om någon ringer och påstår att de är från banken och att du måste logga in för att skydda dina pengar så är detta ett bedrägeri.

Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri, kontakta omedelbart din bank, ditt försäkringsbolag och polisanmäl på 114 14. Du hittar det officiella numret till banken på bankens hemsida

Tips för att undvika bedrägerier:

1 Verkar samtalet konstigt och du är osäker på om det verkligen är banken som ringer?
Lägg på luren och kontakta din bank på deras officiella telefonnummer. 
2 Var också vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter.
Klicka inte på länkar. 
3 Använd aldrig ditt BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning som kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post, om du själv inte inlett kontakten med banken på deras officiella nummer.
4 Lämna aldrig över kortuppgifter eller koder som skapats från din bankdosa till en person som kontaktat dig. Kortuppgifter och koder får endast användas av dig och ingen annan.
Inte ens banken har rätt att ta del av dina koder.
5 Kontrollera alltid noggrant vad du signerar med BankID-appen.
Avsikten med signeringen framgår alltid innan du godkänner signeringen. Installera aldrig program eller appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din dator eller telefon.