Prinsessan Estelles skulpturpark

En strålande höstsommardag den 3 oktober fick vi uppleva Prinsessans Estelles Kulturpark, med dess 5 skulpturer, som är uppförda under 5 års tid. Tanken är att uppföra en ny per år.

Vår guide Julia berättade med enastående engagemang och kunskap om de olika konstverken – och lät också oss komma med kommentarer om hur vi själva upplevde dessa.

Lite backe upp och backe ned men ingen klagan under de ca 3 km vi tågade runt. Vi började med det senast tillkomna konstverket, 2024, ”The inner flow of life” av italienaren Guiseppe Penone. Sedan följde i ordning ”Osagd” Charlotte Gyllenhammar 2023, ”Wind sculpture in bronce” Yinka Shonibare, 2022, ”Life Rings” Elmgreen & Dragset 2021, och sist ”Hoop-La” 2020.

Vi kunde känna på alla konstverken, då dessa bestod av olika material – sten, stål, brons, aluminium, betong. När en konstnär valts ut planeras placeringen av konstverket ifråga, av konstnären själv samt representant för Estelle´s Kulturstiftelse noggrant, där konstnären har stort inflytande på var hen önskar uppföra skulpturen.

En promenad i denna miljö rekommenderas varmt! Vill du promenera utan guide, står det info om varje konstverk på plats. Bilder
Marie Fernulv

Vid Folke Bernadottes bro

Folke Bernadottes bro invigdes 2019 på årsdagen av hans död,17 september 1948. Bron är en 97 meter lång bågbro. Utsågs till Årets Stockholmsbyggnad 2020. Tidigare har det funnits bro på platsen vid två tidpunkter, 1820–1848 och 1930 under den stora Stockholmsutställningen.

Vid norra brofästet finns en byst av Folke Bernadotte, kusin till Gustav VI Adolf och aktiv inom Röda Korset. Han räddade 20 000 från koncentrationsläger med "De vita bussarna" och utsågs senare till det nybildade FN:s förste medlare mellan Israel och Palestina. Han mördades av terrorister 17 september 1948.

"Bara en jord" som ligger strax intill är en minnesplats för den första FN-konferensen om miljöarbete som hölls i Stockholm 5 juni 1972. Därför kallas 5 juni för Världsmiljödagen. 50 år senare, 2022 anlade föreningen "Globträdet" denna minnesplats i en ring på gräsmattan. Den består av 21 olika stenblock som kommer från våra 21 regioner. I mitten ligger en skalenlig kopia av det järnmalmsblock som Dag Hammarskjöld skänkte till meditationsrummet i FN i New York.

Föreningen Globträdet ordnar Framtidsträffar världen runt där ungdomar får berätta för politiker och beslutsfattare vad de hoppas av framtiden. Vid en sådan träff 1986 i Stockholm deltog 300 ungdomar från olika länder. Då planerades också ett Framtidsträd vid Konserthuset.
Gun Wallner

Efter guidningen fick vi detta meddelande:
"Prinsessan Estelles Kulturstiftelse vill tacka dig och alla från Lidingö SPF för era generösa bidrag till vår verksamhet! Det värmer oss att ni uppskattar skulpturparken och att ni besökt den så flitigt under sommaren. Varmt välkomna tillbaka så ofta ni vill!"
Katarina och verksamhetsledare Sara Sandström