Skärgårdsutflykter 2024

I år har vi under tre tisdagar i juli besökt Finnhamn, Rögrund och Möja.

9 juli gick båtutflykten till Finnhamn från Gåshaga

Perfekt sommarväder med sol och milda vindar. Vid ankomsten började vi med lunch utomhus. Huset var tidigare en sommarvilla för en syster till herr Runström som byggt vandrarhemmet. Det var mycket folk som ville äta, så det tog lite tid men maten var väldigt god.

Därefter vandrade vi upp till vandrarhemmet med sin utsiktsplats för att sedan fortsätta inåt ön på fin grusväg. Vi passerade tältplatsen och därefter återvände många mot båten. Några fortsatte till den vackra Paradisbukten med Ragnars kiosk med fika och båtar som låg för ankar. Andra gick ända till Idö med sin lantgård innan de vände.

Ledare: Michael ten Siethoff och Marie Fernulv
26 deltagare

16 juli tog vi båten från Strömkajen ut till Rögrund

Marie inledde med sång - en egenförfattad välkomstvisa på Taube-melodi! Efter en kort introduktion om den lilla öns historia och innevånare tog vi oss till öns utsiktstorn, där de flesta valde att bli kvar på marken!

Sedan bar det av till öns sevärdhet - Krokodilen som öns dåvarande ägare familjen Christensen lät gjuta i betong redan1931. Idag ägs ön av Skärgårdsstiftelsen. Resten av dagen ägnades åt lunch och fria aktiviteter i det vackra vädret!

Ledare: Marie Fernulv och Lena Ahnfalk
19 deltagare

Utflyktssäsongen avslutades 23 juli då vi åkte till Möja från Gåshaga

När vi kom fram till Löka fick vi kryssa mellan vattenpölarna efter morgonens myckna regn på vägen ner till Berg. Ett besök hos strutsarna som varit ute i regnet blev det också. De tittade lite nådigt ner på fotografen...

Det ljusnade på himlen och några av oss intog lunch utomhus. En liten promenad till Möja kyrka (där organisten just övade på Idas sommarvisa) hanns med innan det var dags att kliva på båten hem igen.

Ledare: Barbro Österborg och Marie Fernulv
22 deltagare

Fler bilder

Alla bilder finns nu samlade under fliken Bilder i huvudmenyn längst upp!

För att citera Karin Boye: "Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd".