Rapporter från höstens första aktiviteter

Bååtska Palatset, Besök i Örebro och Kungsör, Promenad till Svindersvik

Hösten har börjat bra med många trevliga aktiviteter! Några av dem har rapporterats av våra medlemmar i vår nystartade facebookgrupp som växer så det knakar. Så här ser de ut!

Vill du gå med? Använd denna länk: SPF Seniorerna Lidingöskeppet

Klicka sedan knappen Gå med så har du fulla rättigheter att aktivt delta i gruppen.

**********************************************'

En guidad tur i Bååtska Palatset 1 oktober

Claes Langenborg tog med oss på en tur genom Stockholms levande historia från 1600-talet och faktiskt ända fram till idag. Huset som ägs Svenska Frimurare Orden är deras Stamhus och används flitigt. Sedan 2003 även ett byggnadsminne som skall bevaras för all framtid.

Vandringen genom alla salar bjöd på knarrande parkettgolv (i original), porträtt av ordens alla Stormästare - som många gånger varit kungar - och mänger av sköldar tillhörande ordens alla loger. Här finns oanat stora salar som tex Johannessalen, ett logerum med stjärnhimmel som byggdes till vid 1870-talet. Men även en liten pärla i rosa och guld där Oskar II tillbringade mycket tid.

Mest imponerande och otippad var nog i alla fall Riddarsalen – där gruppfotot är taget – som ger en illusion av att vara ända från medeltiden. Men allt är fejk! Fast pampigt ändå! Här avslutades vår vandring i ett av stormaktstidens bäst bevarade och välskötta adelspalats.
Eva Backlund

Besök i Örebro och Kungsör 25 september

Onsdag 25 september 2024 besökte nio personer från SPF Seniorerna Lidingöskeppet tillsammans med ca 25 personer från Östermalms SPF-föreningar, under ledning av Germund Olinder, Örebro och Kungsör.

Start kl 8 från Karlaplan med en kort rast med ”busskaffe” på vägen och sedan direkt till Örebro slott, där vi fick en visning under ca en timme av en mycket kunnig guide. Därefter kort bussresa till Wadköping, där vi intog en delikat fisklunch och sedan hade lite fri tid för strosande. Sedan hade vi en ca timmes bussresa till Kungsör och Minature Kingdom.

Ytterligare en kunnig guide, vid namn Janne, berättade den spännande historien om hur ett ”gäng” entusiaster förvandlat en gammal industribyggnad till ett ca 200 kvadratmeter stort landskap genom svenska landmärken, landskap, historia och kultur. Tåg, lastbilar och bussar passerar genom de olika landskapen från Lapporten i norr och ner till och med Norrköping. Under hösten kommer även Värmland att finnas med i landskapsbygget och planer finns ett 10-tal år framåt att utökas med de södra delarna av Sverige ner till Skåne, men det tar tid att bygga, men kommer att utökas så snart det går.

Ett besök där rekommenderas varmt! Efter detta var vi färdiga för återresa till Stockholm och Karlaplan efter en mycket händelserik dag med en härlig och duktig chaufför vid namn Jocke. Fler bilder
Solveig Hållberg

Svindersvik 19 september

Höstens första promenad för 28 glada pensionärer började med en härlig båttur i strålande sol till Nacka strand via Dalénums brygga. Därifrån gick promenaden utmed vattnet till Svindersvik, en vacker sommarbostad från 1740-talet, byggd av Claes Grill en stenrik köpman/affärsman.

Under vägen upplevde vi otaliga nya stora nybyggda moderna bostadshus växa fram utmed vattnet. En del var väldigt fina men ibland blev det kanske ”för mycket”. Då var skönt att uppleva Svindersvik i sin fina rokokostil, som med inredning har bevarats mycket väl och anses vara en av de bäst bevarade i Sverige. Visningar sker dock bara på sommarhelger men brygghuset. som nu inrymmer ett trevligt café med lättare måltider, var öppet. Vi var många så det jobbades friskt i köket med alla beställningar.

Efter en lång härlig lunch fortsatte vi att vandra till Finnboda varv och dess båtbrygga för hemfärden, även nu i strålande sol. Fler bilder
Michael ten Siethoff