Ordförande reflekterar

Önskar er alla en riktigt glad och solig sommar

Snabbt gick vår över i sommar. I onsdags sjöng skolbarnen traditionsenligt Den blomstertid och Idas sommarvisa samt även några nya visor som kommer att bli nya klassiker, tex Thomas Stenströms påminnelse att vi måste komma ihåg att, Andas in Andas ut. Engelska låtar hade smugit sig in också tex Pinks låt, Cover me in Sunshine. Så passande för den svenska sommaren som inte alltid är så solig som vi önskar. Sommarlovets jubel med 10 långa veckor framför sig nådde långt bort i skogen. Oceaner av tid när man är barn.

Många av oss i SPF har barnbarn att tacka för att de förgyller vår sommar, dock har inte alla barnbarn eller så bor man långt ifrån varandra. Idéer har väckts hos politiken i kommunen om att vi i pensionärsföreningarna skulle kunna bidra med att vara klass mor-/far-föräldrar i våra skolor. Många barn saknar kontakt med oss årsrika precis som många av oss saknar kontakt med barn. I denna fråga återkommer vi när vi vet mer konkret, just nu är det på tanke-stadiet.

Det är trevligt att träffa så många medlemmar på våra månadsmöten. Vi har dock gott om plats för fler nya medlemmar. Vi, som tillhör gruppen 65+ utgör närmare 5 000 personer i Ekerö och vi är den grupp som växer mest de närmaste åren. Bjud gärna med vänner, grannen eller bekanta till våra träffar för att kolla in vilka vi är eller vad vi gör. Det finns massor att välja på för den som vill vara med. Ingen ska sitta ensam som man absolut inte vill. Ingen vill vara ensam hela tiden utan man vill själv avgöra när man vill vara själv, däremellan är det kul och utvecklande att umgås med andra oavsett ålder. Höstens program för månadsmötena bjuder på både intressanta föredrag och underhållning. Vill du bidra och vara Kaffevärd är du hjärtligt välkommen att kontakta undertecknad eller någon i styrelsen. Det är kul att bidra till vår gemensamma trevnad.

Studiebesöken som vi gjort under våren har varit mycket givande. De unika konstgallerierna, Nedre Manilla på Djurgården och Vår Gård i Saltsjöbaden som vi besökt visar båda upp våra största svenska konstnärer, författare och kulturpersonligheter samt industriutveckling under 1900-talet. Besöken presenterades av kunniga och tydliga guider. Det är roligt att känna att man fortfarande kan lära nytt och få kunskap från så insatta, generösa och kunniga personer som dessa professionella guider.

Busspromenaden med guide i våra nya områden var även det mycket uppskattat och intressant. Vi fick höra om planerna för Slakthusområdet, nya T-banelinjer, gångbroar samt om hur man bygga miljövänligt, långsiktigt och hållbart när man bygger nya stadsdelar. Vi fick ta del av nya Kvarnholmen, inklusive hur man byggt om den gamla Konsumkvarnen i Nacka till moderna bostäder. En tur till Järlasjö hann vi även med. Det gav inspiration till hur man skulle kunna tänka när nya bostadsområden i Ekerö planeras. En ytterligare dimension till studiebesöken är att vi inte bara får kunskap och se nytt utan även får möjlighet att träffa nya vänner, få goda kaffepauser och luncher. Man blir ju aldrig för gammal att lära nytt eller att få nya vänner.

Det kommunala pensionärsrådet, KPR har träffats två gånger under våren. Se minnesanteckningarna på kommunens hemsida. I korthet rör sig frågor som vi tar upp i KPR om följande:

1. Lokaler för våra pensionärsföreningar. Vi behöver öppna och ändamålsenliga lokaler som ligger med god kommunikation och tillgänglighet och som är öppna på dagarna.

2. Kommunen bör samråda i planeringsstadiet med oss pensionärsföreningar när man ska bygga nya äldreboenden eller trygghetsboenden.

3. Utplacering av sittbänkar i kommunen längs våra promenadstråk så att man kan sätta sig ner och vila under promenaden. Tipsa oss gärna om platser där du skulle vilja ha en bänk att vila på. evasyhe@outlook.com Tjänstemännen på kommunen önskar vår hjälp.

4. Planer för Stockbygården?

5. Offentliga toaletter på strategiska platser i kommunen behövs (inte enbart för äldre, utan för alla).

6. Antal platser på äldreboenden i kommunen är 200 permanenta platser. Idag finns 4 lediga platser och 8 personer står i kö.

Har du tankar om andra ämnen/områden som vi bör diskutera i KPR, skriv gärna till mig på evasyhe@outlook.com

I KPR är alla politiska partier som finns i kommunfullmäktige representerade. SPF Mälaröarna har 3 ordinarie ledamöter och en ersättare. PRO Ekerö och Färingsö är representerade också med 3 ledamöter. Tanken med KPR är att vi ska ge och ta goda idéer till varandra som kan underlätta livet för oss äldre i kommunen. KPR träffas 4 gånger per år.

Den 11 juni var det Seniordagen i Ekerö bibliotek. Kommunens Seniorliv var arrangör och många föreningar och organisationer visade upp sig. Temat för i år var Samverkan. Samverkan mellan kommunens verksamheter och föreningarna mm. Dagen var välbesökt och många föreningar och organisationer samt verksamheter (kommunala såväl som privata) som vill vara eller är till nytta för oss äldre, Seniorliv samt andra såsom polisen, brandkåren och vårdcentralen, hörselvården, Röda Korset, Ekerö-Munsö Hembygdsförening, badhuset m.fl. visade upp sig.

Efter sommaren startar vi upp hösten som tidigare år med dans, bra musik och glada vänner. Väl mött igen den 21 augusti på Skå festplats där Lasse Lindros och NewGeneration spelar upp till dans. Obs man måste inte dansa. Kom och lyssna, träffa gamla och nya bekanta, ta en kall öl/dricka och njut av en ljum augustikväll bland vänner.

Sedvanlig jullunch på Luciadagen planeras i Scoutstugan. Håll utkik för anmälan. Det blir fullt snabbt eftersom antalet platser är begränsat.

Gå in på Appen SPF Mälaröarna för vårt program. Den uppdateras kontinuerligt.

Till sist vill jag önska er alla en riktigt glad och solig sommar. Väl mött i höst.

Eva