Manilla

En råkall marsdag besökte 20 konstintresserade medlemmar från SPF-Mälaröarna Nedre Manilla på Djurgården, närmare bestämt Bonniers porträttsamling. Vi fick en guidning runt det vackra huset som ritats av Ragnar Östberg och som varit familjens Bonniers privata hem. Huset har senare byggts till ytterligare allteftersom porträttsamlingen vuxit.

Porträtten är samlade i kronologisk ordning och vi lotsades genom rummen som tillskrivits olika personer i familjen Bonnier. Karl Otto Bonnier var den som startade samlingen och i Stora Salen finns de första bilderna som förvärvades, bl.a. Richard Berghs porträtt av Strindberg och Fröding. Vi passerade Lisen Bonniers rum med ett stort porträtt av henne och i Tor Bonniers bibliotek finns ett exemplar av Bonniers förlags allra första lilla utgåva ”Bevis att Napoleon aldrig har funnits” I Galleriet finns porträtt av samtida författare ibland utförda av vänner till författarna och inte alltid av allra högsta kvalitet, men det är kanske just det som är charmen med denna unika samling. Vi hade en mycket fin visning och nöjda gick ett antal medlemmar till det närbelägna Thielska galleriet och åt lunch.