Bra att veta

Under den här fliken kommer länkar att läggas upp och diverse information att publiceras.

Information
Det skickas regelbundet ut information enbart med e-post (digitalt) mellan utgivningen av tidningen Runskriften som medlemmar utan e-post inte kan ta del av. Det kan t ex gälla någon ny aktivitet eller annat.
Om du vill ta del av informationen i dessa utskick kan det finnas flera sätt för dig att göra detta.
Alla medlemsutskick med e-post kommer löpande att sättas in i en pärm som finns i Villans salong. Där kan du läsa om vad som är nytt se vem som är kontaktperson mm. Då kan du själv kontakta ansvarig.
Är du inte i Villan regelbundet kan du be någon medlem du känner att förmedla information och kanske få en papperskopia.
Om du inte känner till någon medlem - kan du kontakta medlemssekreteraren och efterfråga vad som är nytt. Då kanske det också går att hitta någon närboende medlem som skulle kunna tänka sig bli din informationsfadder i framtiden. Kanske någon närstående skulle kunna ta emot e-post från föreningen och informera dig. Du når Claes på telefon 070 779 62 82.

Håll hjärnan igång
Forskning visar att det går att förebygga demens genom att förändra livsstilen inom flera områden samtidigt. Därför erbjuder kommunen nu en föreläsningsserie baserat på forskning för att inspirera och stödja dig som bor i Haninge till en bättre hjärnhälsa. Det är en demenssjuksköterska och dietist i Haninge kommun som föreläser. Vi avslutar varje tillfälle med en gemensam fika.
Föreläsningsserien är kostnadsfri.

Tid: Tisdagar, klockan 13.30–15.00
Plats: vård- och omsorgsboendet Johanneslund, Ringvägen 4A i Västerhaninge, samlingssalen.
Föreläsningsserien består av sex tillfällen som är fördelade under hösten 2024 och våren 2025 med följande innehåll:
8 oktober: Introduktion – minnet och hjärnan
5 november: Hälsosam mat
10 december: Fysisk aktivitet
21 januari: Hjärngymnastik
18 februari: Sociala aktiviteter
11 mars: Andra riskfaktorer och avslut med utvärdering

Anmälan och antagning
För att få ut så mycket som möjligt av föreläsningsserien bör man gå på alla sex tillfällen. Intresseanmälan avser hela serien.
Anmäl dig via länken nedan eller genom att skriva ut blanketten och skicka in till oss. Anmälan ska vara oss tillhanda senast 23 september. Vi har 80 platser och det är först till kvarn som gäller. Du kommer få svar på om du fått en plats kort efter att du anmält intresse. Vi ringer från okänt nummer.

Håll hjärnan igång - Haninge kommun

Träffpunkt församlingshuset
Haninge Kommun har en träffpunkt i Församlingshuset, Kyrkvägen 7 i Västerhaninge.
Den är öppen måndagar, tisdagar och onsdagar mellan kl 10.00 - 15.00.
Det finns möjlighet till fika och olika programinslag.

Undrar du över vaccinering mot Covid 19?Klicka här för information från region Stockholm!