Studiebesök

För att delta i Studiebesök måste du vara medlem eller vänmedlem. Kostnader för studiebesök är subventionerade av föreningen. Andra anmälda som icke är medlemmar eller vänmedlemmar får stå på väntelistor för att delta i mån av plats och får betala fullt pris för aktiviteten.

Bindande anmälan sker på månadsträff eller till den som står som aktivitetsansvarig. Anmäld deltagare som lämnar återbud senare än sista anmälningsdatum är betalningsskyldig. Vill du ha sällskap på resan, så träffas vi vid tunnelbanan i Skärholmen alt. busstorget.

Våra studiebesök avslutas ofta med valfri fika eller lunch till självkostnadspris.

Våra arrangemang planeras ganska långt i förväg så vi reserverar oss för eventuella ändringar. Se den senaste informationen på föreningens hemsida www.spfseniorerna.se/skarholmen.

Studiebesöken anordnas och subventioneras av SPF Seniorerna Skärholmen i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Kulturvandringar och cirklar ordnas i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

18 september
kl. 11:00

Informationen nedan finns också i Höstprogrammet.

Nordiska muséet

Vi ser utställningen Nordbor, livet i Norden genom 500 år och fyra årstider.

Inträde: 150:- för pensionärer. Ingen föranmälan och ingen guidning.

För mer information, Christin Lundqvist, e-post: lundqvist52.cl@gmail.com eller mobil: 070-347 7581.

Samling i biljetthallen på T-banan i Skärholmen 10.00 för att åka med tåget som går 10.11.

8 oktober
kl. 11:30

Hallwylska palatset

Hamngatan 4, ( mittemot Berzelii park)

Här bodde paret Wilhelmina och Walther von Hallwyl under förra seklet. Vi får en guidad visning av ett praktfullt och kulturhistoriskt hem från början av 1900-talet där Wilhelmina skaffade  stora samlingar av konst, antikviteter, vapen, porslin och silver. Utöver samlingar av föremål guidas du genom husets interiör som visar ett privat högborgerligt hem med dåtidens inredning och bekvämlighet.

Viktigt:  Tyvärr saknar muséet hiss vilket gör att det är trappsteg på olika nivåer mellan våningarna, från 7 trappsteg till max 40 steg. Tyvärr inte tillgängligt för rullator eller rullstol. Det finns möjlighet att låna fällstol i entren.
Kostnad  100:- / person som betalas via swish med tydlig avsändare eller kontant till Monica på plats för gemensam inbetalning. Max 20 personer  ( först till kvarn)  Anmälan  på lista på  månadsmötet senast 24 september eller till programombud Monica Ahlberg Lindqvist  email: monicaelisabethahlberg@gmail.com eller  mobil 076-9430988 även swishnummer.

Anmälan är bindande. Anmäld deltagare som lämnar återbud senare än sista anmälningsdatum är betalningsskyldig.

För samåkning träffas vi i biljetthallen T-Skärholmen ( nedgång närmast Svenska Kyrkan kl 10.30).
Avstigning T-Centralen. Därefter gemensam promenad till muséet.

13 oktober
kl. 15:00

Konst i Riksdagshuset

Det finns cirka 4 000 målningar, skulpturer, teckningar och textilier i Riksdagshuset.
Då riksdagsarbetet pågår sker visningar av riksdagens konst endast på söndagar och måndagar:
Söndagar klockan 15.00, är visningen i ungefär 55 minuter, sker på svenska och är kostnadsfri.
Ingång via allmänhetens entré, Riksgatan 3. Visningen kan inte bokas och det finns
säkerhetskontroll vid ingången, så vi åker i god tid.

Vid frågor kontakta Marketta Berg marketta_berg@hotmail.com eller 070-529 5317.

Vi träffas I biljetthallen T-Skärholmen kl 13.45 och tar tåget kl 13.53 till Gamla stan, promenad på 363 meter till Riksdagshuset..

11 november
kl. 10:30

Cirkus Cirkör

Rotemannavägen 22 i Alby. Cirkus stärker människans utveckling och inspirerar oss att våga ta risker för att hitta nya möjligheter. Cirkus Cirkör etablerades för 22 år sedan i Alby med cirkushall, kontor och produktionslokaler för träning och verksamhet inom cirkus. Vi får en guidad visning kl.10.30 i cirkushuset och fika ingår efter detta. Kostnad 90:- kr per person, max 25 personer.

Anmälan på lista på månadsmöte eller till Marketta Berg, helst via e-post marketta_berg@hotmail.com eller 070-529 5317.

Sista anmälnings- och inbetalningsdag: den 30 oktober till SPF:s PG 331490-3, ange Cirkus Cirkör och ditt namn.

Vi träffas på T-Skärholmen i biljetthallen kl. 09.45, tar tunnelbanan linje 13 mot Norsborg kl 09.56 och stiger av i Alby. En promenad på 807 meter till Cirkus Cirkör.

26 november
kl. 11:00

Nobelmuséet

Vi besöker Nobel Prize Museum på Stortorget i Gamla stan. En ny permanent utställning visas av guide, “Sakerna som förändrar världen”. Läs om utställningen på nobelprizemuseum.se. Avgift 150 kr. Max 25 personer.

Anmälan på lista på månadsmötet eller till Elisabet Emanuelsson, e-post eliseman00@gmail.com eller 070-2305594. Sista anmälnings- och betalningsdag 19 november till pg 331490-3, ange ditt namn och Nobelprismuséet.

Samling 10.00 i biljetthallen på T-banan i Skärholmen. Vi åker med tåget som går kl. 10:11. Byte till buss 67 på Karlaplan.

Vi träffas i biljetthallen T-Skärholmen kl 10.15 och åker till Gamla stan, därifrån promenad ca 300 m. Lunch kan de som vill äta i muséets restaurang.