Månadsmöte 16 november

Månadsmöte med musik i Skebobruk

Torsdagen den 16 november var i likhet med de flesta dagar denna månad, grå och mulen. Trots detta hade drygt ett femtiotal medlemmar samlats i Smedjan i Skebobruk. SPF Skutan hade månadsmöte och vår gäst var Rolf Hedin, en av medlemmarna i gruppen Dagslända.

Rolf underhöll oss med berättelser och gitarrspel. Det var bland annat, visor från det nära livet i Skebobruk och tonsatta dikter av Stig Dagerman.

Stig Dagerman skulle ha fyllt 100 år 2023. Många av dessa ”dagsedlar”, som skrevs efter andra världskriget, är skrämmande aktuella fortfarande.

Rolf berättade om när Sid Jansson bokade av ett engelskt popband för att de skulle ha drygt 1.600 kronor i gage. Bandet var ett långhårigt gäng som hette Beatles!

Han berättade också om den veckan som Doug Seegers spelade varje kväll på en fullsatt Skebopub.

Efter underhållningen följde sedvanligt fika och dragning av lotterna.

Innan vi skiljdes åt hälsade vi våra medlemmar välkomna till nästa möte den 30 november. Då träffas vi på Singö Bygdegård för att få lyssna till Sven Hammar från Grisslehamn.

Han berättar under rubriken ”Korta historiska händelser från Grisslehamn under en lång tid”.

Text: Lisbeth Lundin   Bild: Kurt Johansson