Teaterresa 20 oktober

Teaterresa till Uppsala

Fredagen den 20 oktober färdades ett antal av SPF Skutans medlemmar mot Uppsala. Målet var Uppsala stadsteater och föreställningen “Tysk Höst”.

Vi hade god tid på oss så många av oss besökte Teaterbaren och fick en bit mat innan föreställningen.

Stig Dagerman skulle ha fyllt 100 år 2023. För att uppmärksamma detta sätts föreställningen “Tysk Höst” upp för första gången. Dramatiserad av Stig Hansén och regisserad av Anna Takanen.

1946 är Tyskland ett land i spillror. Expressen skickar den unge Stig Dagerman, som är bara 23 år, på reportageresa till Tyskland. Han möter ett land  i ruiner.

Pjäsen skildrar den unge reporterns möte med många människoöden. Hur skall man kunna bygga upp ett nytt liv i all denna misär. Han ställer den okunniges frågor. Det finns inga enkla svar. Hans vittnesmål från reportageresan samlas i “Tysk höst”.

Duktiga skådespelare och en genomtänkt scenografi levandegör hans möten med de drabbade människorna. Denna föreställning lämnar ingen oberörd.

Text: Lisbeth Lundin