Månadsmöte med musik

Det var terminens sista månadsmöte, som hade lockat glädjande många deltagare, 104 medlemmar. Vi börjar komma upp i före pandemins antal.

Det berodde säkert också på dagens gästartist, Bengan Jansson. Han skulle bjuda oss på ett antal dragspelslåtar ur sin varierande repertoar och ingen genre är honom främmande. Han har spelat ett franskt, snabbt stycke av Rickard Galliano i Blå Hallen på en Nobelfest, som vi fick höra. Även Allan Edwalls "Lilla bäcken" och en dansk folkvisa som Östen Warnerbring satt text till och som handlade om tyskarnas invasion av Danmark 1940.
          Bengan växte upp i Nälsta, så vi kan nästan betrakta honom som bygdens son. Men sedan blev det Hälsingland och därifrån fick vi höra "Horgalåten", inte bara som hur den ska låta utan olika länders versioner med deras särdrag. En höjdpunkt var när Bengan fick förstärkning av vår Sverre med snatterpinnar i "When you're smiling".
          Vi fick information av Carin om att vi fått fyra nya medlemmar och sedan väntade kaffe med wienerbröd och kringla. Eva informerade om endagarsresor och Evy om konstbesök. Lotteriet hade idag två rosé (med tanke på kommande kvällar på balkongen), två vita, fem röda och en chokladask. Även blommorna fann sina lyckliga ägare.
          Ordföranden, Ann-Katrin, avslutade mötet med att få oss att tänka på att vi borde avlägga vårlöften i stället för nyårslöften, som ändå alltid bryts. Rannsaka dig själv om du gjort något positivt för att må bra under dagen eller gjort något för en medmänniska.

Angela