Valdemarsudde den 7 maj

• Nöjda besökare med något att äta eller dricka
  • Flera nöjda medlemmar
  • Ännu fler nöjda medlemmar

En strålande sol förgyllde vårt besök vid Prins Eugens Waldemarsudde där vi var en grupp på 15 personer som var förväntansfulla över att få se utställningen om konstnären Marie Kröyer. Marie Kröyer (1867-1940) var på sin tid omtalad i Skandinavien på grund av sitt dramatiska liv tillsammans med konstnären P.S. Kröyer och tonsättaren Hugo Alfven.
Få känner idag till omfattningen av hennes konstnärskap. Det är en stor utställning som visar bredden i hennes spännande arbete med konst, design och inredning.

Vi fick tillsammans med en kunnig guide en presentation av en del av Marie Kröyers verk och bakgrund. Det som är speciellt är att hon lämnade sitt måleri vid 24 års ålder för att istället ägna sig åt design, inredning och tillbringade mycket tid med att inreda och utsmycka sina olika hem.

Efter guidningen kunde vi i egen takt gå runt i utställningen, titta och njuta även av den vackra omgivningen. De flesta av oss passade på att ta något litet att äta (rekommenderar våffla med hjortronsylt!) och dricka i härligt solsken. Vi fick sedan höra att det hade varit drottningbesök, drottning Silvia och Danmarks drottning Mary hade varit och sett utställningen tidigare på förmiddagen. Vi missade dock dessa kungligheter, men fick se kunglig kortege vid Kungsträdgården när vi var på hemväg. Vi var väldigt nöjda efter en fin dag med spännande intryck.

Kerstin Söderbäck