Vandringsresan till Bruksvallarna

Bruksvallarna 2023

SPF´s vandringsresa 17-21 september

Alla var på plats i tid så bussen startar 10 minuter före utsatt tid. En vacker morgon med gles trafik och vägar som kantades av nyskördade fält. Höstfärgerna visade sig efter att vi passerat Dalälven. Fikastopp i Tönnebro.

Ganska tyst i bussen efter fikat. Vi for vidare på smala och krokiga vägar. Bl a en väg som kallades ”De stora hälsingegårdarnas väg”. Vackra vyer med många sjöar.

Lunch i ett soligt Sveg. Buffé i en stor lokal med gott om plats men maten var mindre bra. Vi reste vidare och nu visar sig fjällvidderna i strålande solsken.

Väl framme möts vi av ett stort hotell Brukvallsliden med utsikt över vidderna. Stora rum med allt som behövs. Vi fick en god middag och därefter informerade Jan-Erik om morgondagen i hotellets gillestuga. Dessutom skulle alla termosar märkas med etikett som visade rumsnummer och typ av dryck.

Frukost kl 8.00. Avfärd kl. 10.00 för den första vandringen. Bussen tog oss upp mot fjället på en smal väg som det var vägavgift på. Bra att ha föreningens kassör med sig. Vi var på väg mot Mittåkläppen och bussen parkerades vid en fäbod som idag rymmer ett café som var stängt så här års. Alla var förväntansfulla och höll ett öga på himlen med molnen som for förbi på himlen.

En lång orm av 40 pensionärer letade sig upp mot den branta toppen och lyckades få en renhjord med ett 30-tal djur att flytta till en säkrare plats. Det blåste ordentligt när vi kom upp över krönet men även en strålande utsikt. Vi skulle äta vår matsäck där, men fick backa en bit för att få lite lä. Sedan vandrade vi ner mot bussen. Det blev en mödosam vandring och ett utspritt led. Bastu och en god middag gav plåster på såren. Inga sura miner.

Dag nummer två startade med ett glatt sorl vid frukosten trots låga moln mycket dis i luften. Bussfärden gick till Ramundberget och vägs ände. Vi vandrade längs Ljusnan och anslutande bäckar. Efter lunchpaus vid Klinken behövde några vandrare lite hjälp. Två fyr-hjulingar anlände och tog med sig några som behövde vila kroppen. Vandringen tillbaka till Ramundbergets fot blev en våt historia med regn. En verklig test av utrustningen. Många regnkläder och ryggsäckar var inte så regntåliga som man kunde önska. En lång promenad men inte så stora höjdskillnader. Diverse olika stegräknare kom till resultat i närheten av 20 000 steg. Väl tillbaka på hotellet kom torkskåpen till användning. Ytterligare en god middag.

Sista vandringen startade med en kort busstur. Lunchen skulle intas i toppstugan i form av våfflor av olika slag. Vi kunde se stugan som en liten låda på fjället från hotellet. Den regniga morgonen övergick till en regnfri dag. En bra vandring med några bäckpassager. Fin utsikt på toppen och en duktig personal som fixade alla varianter på våfflor. Här fick vi sällskap av andra vandrare och deras hundar. Vi gick samma väg tillbaka till bussen. Här valde en del att fortsätta gåendes till hotellet och resten åkte buss. Ännu en god middag på kvällen och då kom regnet tillbaka. Samling i gillestugan för tips inför avresedagen, SPF-information, presentation och ETT STORT TACK till Viviann och Jan-Erik.

Hemresan startade 10 min före utsatt tid, disciplinerat gäng. En trevlig och behaglig tur genom höstlandskapet. Annat vägval med lunch i Järvsö på Järvsöbaden. Ett bra lunchställe med god mat. Efter uppehållet rullade vi vidare och vi såg temperaturen stiga till 21 grader innan vi var hemma igen.