Bussutflykt i Roslagen

Bussutflykt i Roslagen.

Den 8 juni anordnade SPF i Väsby en bussutflykt i Roslagen. Dryga 40 medlemmar deltog. Arrangör och ciceron under vår färd i Roslagen var som tidigare vid våra dagsutflykter med buss, Lasse Wahlström.

Utflykten hade tre mål där vi stannade.

1.     Sjöfartsmuseet

Roslagens sjöfartsmuseum är ett sjöhistoriskt museum på gamla Kaplansbacken, Väddö, Norrtälje kommun. Museet har en utställningsyta på 550 kvadratmeter. Museet grundades 1938 och drivs av Roslagens Sjöfartsminnesförening.

Utställningarna i museet var verkligen imponerande. Så många grejer.
Guidernas berättelser om livet förr i tiden för befolkningen utefter roslagskusten var verkligen spännande att höra.

Berättelsen om postrodden mellan Grisslehamn/Sverige och Åland fasinerade.

Väddö- och Eckeröbönderna förde i Rikets tjänst, med livet som insats, resande och post över Ålands hav. Trafikleden österut från Stockholm över Ålands hav kallades ”Stora Postvägen” och var en internationellt känd och livligt trafikerad resväg till främre Orienten över Ryssland. Från 1756 gick vägen över nuvarande Grisslehamn. Postrodden upphörde 1910 när ångfartyg tog över.

Sedan 1974 har det anordnats en tävling där både svenska och finska besättningar ror och seglar i tidsenliga kläder de 44 kilometrarna över Ålands hav

Den 49:e Postrodden över Ålands hav äger rum lördagen den 17 juni 2023 med start i Ålands Eckerö och mål i Grisslehamn..

2.     Lunch vid Väddö Gårdsmejeri

Där förädlas mjölken från gårdens kor till härliga ostar av cheddartyp samt glass.
På gården finns också en restaurang där vi serverades en utmärkt god lunch.

3.     Albert Engström

Albert Engström var en av sin tids stora kulturpersonligheter. Han var målare, tecknare och gav ut ett 50 tal böcker. 1900 besöker Albert Grisslehamn och blir tagen av ljuset, havet, horisonten och inte minst av rospiggarna. Två år senare köpte han en fastighet där. Det är den fastigheten som idag är ett museum som visar hur han bodde och det fick vi via guide ta del av, Han byggde sin ateljé några hundra meter där ifrån längst ut på en klippa vid Ålands hav. Trots profetior om att den skulle blåsa ut i havet, så står den fortfarande kvar.
Här tog Albert emot kultureliten som Zorn, Strindberg, Karlfeldt, Heidenstam, Fröding och den här dagen fick stugan ta emot oss.

Bilder från resan

// Kenne