Ordföranden har ordet

Kära medlem,

SPF Seniorerna i Väsby har nu ca 1300 medlemmar. Vi blir successivt fler och fler vilket är en mycket positiv trend. Våra ledstjärnor är Gemenskap, Fysisk aktivitet och Livskvalitet.

Baksidan av att bli större är att många av våra aktiviteter snabbt blir fullbokade då tillgängliga lokaler sätter begränsningar. Det stora intresset är en angenäm utmaning men likväl något som också upplevs som ett problem. Vi försöker möta detta genom att dubblera en del aktiviteter och är även i färd med att försöka hitta något större lokaler för vissa av våra aktiviteter.

I styrelsen jobbar vi i olika kommittéer eller projekt, som i sin tur engagerar medlemmar inom sig. Vi har också en ”resurspool” med medlemmar som ställt sig till förfogande när det behövs en extra hjälp vid någon aktivitet. Sammanlagt är vi inemot 100 medlemmar som på något sätt är involverade i verksamheten. Vi kallar dessa för våra eldsjälar. Här behöver vi ständigt påfyllning av personer, så om du känner att du har intresse och möjlighet ska du inte tveka att höra av dig till någon i styrelsen. Alla är välkomna!

En del i vår verksamhet är en löpande samverkan med kommunen där navet är det Kommunala Pensionärsrådet. I detta organ kan vi lyfta alla frågor som i någon utsträckning berör de ca 8000 invånare som är plus 65 år. Vi har två ordinarie ledamöter och två ersättare som våra språkrör. I en något bredare krets försöker vi ge dessa representanter argument och förslag att ta upp på pensionärsrådets agenda. Vi har även andra samverkansgrupper med kommunen för mer specifika frågor. Det finns många utmaningar i det kommunala perspektivet som rör delaktigheten i det alltmer digitaliserade samhället, utvecklingen av boendeformer, kvaliteten i den vård och omsorg som i allt högre grad utförs i hemmet, trygghet och säkerhet i den offentliga miljön…… bara för att nämna några generella frågor på agendan. I denna del av vårt arbete vill vi gärna få kontakt med dig som har ett samhällsintresse och engagemang.

Som medlem får du löpande information och kan följa vår verksamhet via vår hemsida www.spfseniorerna.se/vasby, via vår app som är gratis och som du enkelt kan ladda ner samt via vårt tryckta program vår och höst. Vi skickar också löpande ut medlemsbrev med e-post som håller dig uppdaterad. Sedan träffas vi förstås på de olika aktiviteterna och får tillfälle att prata med varandra.

Har du frågor, förslag eller synpunkter så är du alltid välkommen att höra av dig till mig eller någon annan i styrelsen. Mig når du enklast med e-post tommy.hellstrom@spfvasby.se eller på telefon 070-5343028.

Många hälsningar

Tommy Hellström