Digitalisering ett sätt att arbeta

Digitalisering är inte någonting man driver i ett projekt och sen är det klart. Barbro Rhodin berättar om vad som händer inom SPF Seniorernas digitaliseringsarbete under hösten.

Jag heter Barbro Rhodin och är ordförande i SPF Seniorerna Värmdö, samt ledamot och digitaliseringsansvarig i Stockholmsdistriktets styrelse. Sedan den 1 januari är jag också samordnare för SPF Seniorernas digitaliseringsnätverk, där distriktens digitaliseringsansvariga ingår.

Först av allt vill jag nämna att digitalisering inte är ett fokusområde, så som till exempel boendefrågor är, utan ett sätt att arbeta på. Digitalisering ingår som en naturlig del när föreningarna, distriktet och förbundet utvecklar sin verksamhet.

En uppdaterad strategi

Digitalisering ger förtroendevalda möjlighet att nå medlemmar, hantera styrelsedokument eller bedriva påverkansarbete på enklare, billigare och mer miljövänliga sätt. Det gör det också lättare för medlemmar att få information och att kommunicera med personer i styrelsen.

Vi är redan till stor del digitala och du som läser det här gör det sannolikt från en skärm, men fortfarande saknar många medlemmar e-postadress och mycket styrelsearbete skulle kunna underlättas med moderna verktyg.

Jag har jag fått i uppdrag att ta fram förslag på hur förbundets strategi för digitalisering ska kunna utvecklas. I början av september ska distriktens digitaliseringsansvariga få lämna synpunkter, därefter får distrikten möjlighet att tycka om förslaget till innan den nya strategin antas av förbundsstyrelsen.

Digitalisering i distriktet

Distriktet ska stötta föreningarna och vara en länk mellan förbundet och föreningarna så att hela organisationens utveckling går i takt. I Stockholmsdistriktet har vi ett digitaliseringsprojekt som löper året ut. Jag ser dock inte digitalisering som ett projekt, utan som ett förändrat arbetssätt.

Att projektet avslutas betyder alltså inte att arbetet avslutas. Jag kommer att gå in i distriktets utbildningsgrupp, då mycket av vårt digitaliseringsarbete handlar om att utbilda styrelser och medlemmar. Jag kommer också att finnas med i de sammanhang där styrelsen ser digitaliseringen som ett naturligt inslag.

Föreningar och digitaliseringsombud

Föreningarna har som uppgift att anordna aktiviteter och liknande för att göra sina medlemmar mer digitala. Föreningens digitaliseringsombud har kontakt med distriktets digitaliseringsansvarige. Ombuden för vidare information från distriktet till sin förening och förmedlar i sin tur vad föreningen har för önskemål och behov av till exempel utbildningar i digitala verktyg.

Alla föreningar ska ha minst ett digitaliseringsombud. Fortfarande finns dock föreningar som inte anmält sina ombud i medlemssystemet. Ombud måste vara registrerade där för att få tillgång till information och inbjudningar från såväl förbundet som distriktet.

Vad händer i distriktet i höst?

4 november ordnar Stockholmsdistriktet en konferens för digitaliseringsombud där vi pratar om allt från AI till vilka digitala verktyg en styrelse kan använda i sitt arbete. Det blir också nätverkande, diskussioner, utbyten av goda exempel och samtal kring hur vi kan stötta varandra i det digitala arbetet.

Jag tycker det är viktigt att hålla kontakt med föreningarnas ordföranden och har besökt flera samverkansgrupper. Planen är att besöka de kvarvarande under hösten. Min ambition är att finns med i de sammanhang där det blir naturligt att tala om hur digitalisering kan användas i arbetet inom en förening eller dess styrelse.

Förbundets intranät

På förbundets Intranät finns mycket material om digitalisering, utbildningar och webbinarier att använda vid föreningarnas träffar. Förbundets utbildningsansvariga Åsa Österberg och jag håller på att gå igenom informationen så att den är aktuell och lätt att hitta.

Är du intresserad av digitala tjänster? Har du förslag på hur fler medlemmar kan bli bekväma med digitala verktyg? Kanske vill du bli digitaliseringsombud i din förening eller bara hjälpa till med tips? Kontakta styrelsen i din förening. Ni är också välkomna att kontakta mig för frågor och funderingar. Jag nås på mailadressen barbro.rhodin@spfseniorerna.se

Barbro Rhodin
Ledamot i distriktsstyrelsen och digitaliseringsansvarig