Välkomna tillbaka efter sommaren!

Jag hoppas att alla våra medlemmar har haft ett par riktigt sköna sommarmånader. Vi har hunnit till andra halvan av augusti och skolorna har startat. I föreningarna börjar höstens aktiviteter ta fart, nästa nummer av Senioren skickas ut under nästa vecka och på distriktet är verksamheten igång igen.

Här kan du läsa om vad som händer på distriktet under hösten. Missa till exempel inte föreläsningen med Bodil Jönsson, eller Seniorfestivalen på Älvsjömässan.

Ny socialtjänstlag

Annat spännande som är på gång är att vi håller på att få en ny Socialtjänstlag. Vissa saker ser ut att bli bättre, som det nya kravet att kommuner ska arbeta förebyggande, vilket även omfattar seniorer.

Glädjande är tillägget att verksamheter inom socialtjänsten ska arbeta efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är en fråga som SPF Seniorerna arbetat hårt för.

Dessvärre ser det inte ut som om man lyssnat på ett annat av SPF Seniorernas mångåriga krav. Vi anser att även hjälpbehövande äldre ska ha rätt till goda livsvillkor, så som yngre personer har, istället för som nu enbart ”skälig levnadsnivå”.

Mer om detta längre fram.

Dags för en härlig höst

Nu tar vi nya tag med verksamheten i distriktet, i seniorråden där vi har flitiga representanter på såväl kommunal som regional nivå, och ute i alla engagerade och flitiga föreningar som erbjuder så mycket glädje och samvaro för alla medlemmar.

Nu kör vi igång!

Ann Hedberg Balkå