Glad sommar!

Värmen har kommit till Stockholm och flaggar för sommaren som snart är här. Vi på distriktet vill tacka alla våra medlemmar och inte minst alla aktiva funktionärer i föreningar och seniorråd för en fin vår.

För första gången har vi inte haft någon distriktsstämma, eftersom den numera bara hålls vartannat år, men det har hänt mycket annat.

Stolta över alla föreningar

Vi är väldigt stolta över all verksamhet som bedrivs i SPF Seniorerna i Stockholms län. Den som vill kan hitta stimulans för både kropp och själ genom mängder av olika fysiska aktiviteter, kulturevenemang, sociala träffar, resor och studiecirklar.

SPF Seniorerna arbetar med digitalisering och Stockholmsdistriktets föreningar är ett föredöme som de mest digitaliserade i förbundet. Alla distriktets föreningar är till exempel sedan länge nåbara via e-post, så är inte fallet i alla distrikt.

En lyckad besparing

En viktig del av vårt arbete på distriktets är att stötta föreningarna i deras arbete. Under våren har vi pratat med föreningar, ordnat nätverksträffar och konferenser samt hållit utbildningar så att de som ställer upp och arbetar i styrelser och som funktionärer ska få en stabil grund att stå på.

Vi har haft stor glädje av vårt nya kontor i Hornstull. Lokalerna vi delar med förbundet är såväl ljusare och trevligare som bättre anpassade för kurser och möten än vår förra lokal. Många blir förvånade när de hör att både vi och förbundet numera har lägre lokalkostnader än förr. En mycket lyckad besparing!

Seniorer måste få synas och höras

SPF Seniorerna vill förbättra villkoren för seniorer genom att bland annat ordna möten för representanter i kommunernas och regionens olika pensionärsråd, ge remissvar på förslag som rör våra medlemmar och skriva debattartiklar. Seniorer får inte bli osynliggjorda. Många av er ställde upp och deltog i enkäten Pionjärsenior om seniorers syn på samhällsutvecklingen. Resultatet finns nu samlat i en rapport.

7 maj syntes och hördes vi under Seniordagen i Kungsträdgården. Det blev en härlig dag och ett mycket välbesökt evenemang. Tack alla som kom förbi!

I höst ser vi fram emot att träffa er och alla som är nyfikna på SPF Seniorerna på Seniorfestivalen i Älvsjö, den 1-3 oktober.

Men innan dess önskar jag er alla en lång, skön sommar.

Ann Hedberg Balkå
Ordförande SPF Seniorerna Stockholmsdistriktet

PS: Även om många tar sommarledigt, så är det flera föreningar som ordnar aktiviteter även under sommaren. Titta in på din förenings hemsida för att se vad som är på gång.