Historik om SPF-Seniorerna Edabygden

Här kan du läsa om hur vår förening bildades och vad som hänt under 30 år

SPF-Seniorerna Edabygden under 30 år

Edabygdens SPF bildades 15 november 1993. Dåvarande distriktsordföranden Erik Jönsson tog initiativet och Annie Fredriksson fick uppdraget att boka Köla församlingshem för ett förberedande möte och på detta om möjligt bilda en interimsstyrelse. Till mötet kom förutom Erik Jönsson och dåvarande ordförande i Jössebygdens SPF samt ett antal intresserade Eda bor. En interimsstyrelse kunde bildas. I denna ingick Sven-Arne Larsson, Ann-Marie Rönn, Anna-Stina Holt, Annie Fredriksson och Hans Wikman.

Det första årsmötet hölls 24 januari 1994 och c: a 50 personer  kom till Köla församlingshem där mötet hölls, de flesta från Köla och Järnskog. Idag har vi medlemmar från hela Eda kommun men även från angränsande kommuner som Årjäng och Arvika. De flesta bor inom Åmotfors- och Charlottenbergs området.

Sven-Arne Larsson valdes till ordförande och som ledamöter valdes Anna-Stina Holt, Märtha Wikstrand, Ann-Marie Rönn och Hans Wikman. Suppleanter blev Olle Skönnå och Lars-Ola Nilsson. Vid konstituerande möte valdes Hans Wikman till vice ordförande, Ann-Marie Rönn till sekreterare och Anna-Stina Holt till kassör. Hans Wikman övertog ordförandeklubban efter det att Sven-Arne Larsson hastigt avlidit 1996. Hans innehade posten som ordförande fram till 2008 då Per Svensson valdes. 2016 valdes Reidun Gill till ordförande och kvarstod till hösten 2018 då hon hastigt avled. Därefter har Anders Johansson varit föreningens ordförande.

Styrelsen består för närvarande av sju ledamöter utan suppleanter, ordf. Anders Johansson, vice ordf. Christina Strandberg, sekreterare Birgitta Åkerblom Löfgren, kassör Inger Myrén och övriga ledamöter Anders Wikman, Gullan Melin och Karin Bohlin som ansvarar för vår hemsida vilken på senare tid blivit en av de viktigaste uppgifterna för information, marknadsföring och för att hålla våra medlemmar uppdaterade om vår förening och hålla sig á jour med den digitala tekniken.

Förutom styrelsemedlemmarna är det ett stort antal medlemmar som genom ideellt arbete bidrar till olika aktiviteter och håller liv i vår förening. Det är KPTR-ledamöter, fyra ledamöter i programkommittén, tre lotteriansvariga och en lotterikontrollant, en bouleansvarig med två medhjälpare, en köksansvarig med medhjälpare, tre ledamöter i valberedningen, schemaläggare för våffelcafé, ledare av bok- och slöjdcirkel, revisorer med flera.

På årsmötet 1994 fastställdes årsavgiften till 100 kr. Höjningen på de 30 år som gått är blygsam då 2023 års medlemsavgift är 250 kr, därav går 50 kr till vår egen förening och resterande delas på förbundet och distriktet. Köla församlingshem var fram till 2010 möteslokal. 2010- 2013 träffades man på Folkets Hus i Charlottenberg. Därefter har Kyrkans Hus i Charlottenberg och Hammars Folkets Hus varit samlingspunkt.

År 2014 när förbundet fastställde det nuvarande namnet bytte föreningen namn till SPF Seniorerna Edabygden.

Föreningens verksamheter har förutom av medlemsavgifterna finansierats genom kaffeservering en vecka/år i Köla sockenstuga 1994–1999, bidrag från Westra Wermlands Sparbank, Eda kommun och Studieförbundet Vuxenskolan, lotterier och fortfarande fr.o.m. år 2000 en vecka på Bruksgårdens våffelcafé i Skillingsfors som genererar den absolut största  intäkten till föreningen.

Medlemsantalet ökade snabbt de första åren från 50 medlemmar vid start 1993 till 77 personer 1995 och idag uppgår antal medlemmar till 113. Föreningen domineras av kvinnor som utgör ca 60 % av medlemsantalet.

Föreningen har under åren regelmässigt bedrivit och genomfört aktiviteter såsom: boule utomhus sommartid och miniboule inomhus under vinterhalvåret, slöjdcirkel en gång per vecka, läsecirkel en gång per månad, friskvård genom utegym och måndagspromenader på olika ställen inom Edabygden, regelbundna månadsmöten med information, underhållning, studiebesök och kaffeservering, kräftskiva, påsklunch, julkonsert och julmat, höstresa en vecka till medelhavet eller på senare år 5 dagar inom Sverige med boulespel, goda middagar och besök på sevärdheter inom trakten.

De största utmaningarna för att framöver överleva och utvecklas som förening är att rekrytera nya yngre pensionärer, att involvera flera i de ideella arbetsuppgifterna, och att få medlemmarna att anamma och nyttja den digitala tekniken för att hänga med i samhällets snabba tekniska utveckling.

Vi ser med tillförsikt fram emot ytterligare 30 år i ett härligt gäng, med social samvaro, friskvård, god mat, intressanta möten och träffar med nya och gamla bekantskaper där vi i vått och torrt med stor trivsel ställer upp för varandra.