SPF KONTAKT TORSBY Kort historik 1976-2016

Föreningen bildades 1976 med Sven "Sigge" Lindström och Anna-Lisa Pewe som de drivande krafterna, Sigge som ordförande de första elva åren och Anna-Lisa som framgångsrik reseledare. De första fyra åren var styrelsen helt oförändrad, vilket naturligtvis gav god stadga åt styrelsearbetet. I denna första styrelse ingick även Vera Dunger, Issi Bäck, Gunnar Ahlzén och Anna Ek.

Under de första femton åren besökte man Wien, Paris, Berlin, Leningrad, Skottland, Österrike och Moseldalen liksom platser i grannländerna och svenska landskap som Skåne och Jämtland-Härjedalen. Resorna lockade många nya medlemmar och hade oftast förberetts genom studiecirklar. Från dessa resor finns bevarade fina fotoalbum och annan form av dokumentation. Som högst har medlemsantalet varit ca 250, och i nuläget är det cirka 180. Under 80- och 90-talen kunde det vara 80 – 90 personer på mötena och drygt 100 vid julbordet.

Föreningens tioårsjubileum avhölls i november 1985 på Prostgårdslagårn. Då var ju större delen av det tionde året avklarat. Sigge Lindström höll tal och summerade de tio årens verksamhet. SPF centralt representerades av Winnie Törnkvist. Sång, musik och en festlig måltid ingick också. Av verksamheten under 1985 kan nämnas kurser i bokbinderi och möbelrenovering, aktiekunskap och företagsekonomi. Luciafest hölls i kombination med julbord.

Även 20-årsjubieet hölls på Prostgårdslagårn, den 4 juli 1996. Nu var Gudrun Dungel ordförande. SPF:s andre vice ordf. Rune Hellgren och distriktsordförande J. Eric Jönsson deltog. Såväl Kontakts sånggrupp som Gunilla Hallgren medverkade med sång. Märken utdelades till några personer, däribland Sigrid Brattén för minst tio års aktivt medlemskap.

25-årsjubileum firades den 15 maj 2001. Nu var Ann-Margret Täppers ordförande. Två medlemmar fanns kvar sedan starten 1976, nämligen Aina Hedberg-Johansson och Anna-Lisa Pewe. Anna-Lisas mångåriga verksamhet som reseledare uppmärksammades med blommor. Representanter för distrikt och grannföreningar deltog. Då fanns ännu SPF-avdelningen i Likenäs. Medlemsavgiften, som 1976 var 10 kronor hade via 25 och 60 kronor stigit till 140 kronor. Marja Sjöqvist tackades med blommor för sina insatser i studieverksamheten. Marja avsåg då att sluta, men fortsatte dess bättre många år ännu. Bland medverkande vid detta jubileum kan nämnas Birger Olsson, som fortfarande gör vår förening stora tjänster som pianist till vår sånggrupp SPF Contakten.

Fem år senare var det dags igen, nu för 30-årsjubileum den 9 maj 2006. Distriktsordförande Gullan Lindblad medverkade. Grannföreningarna var representerade liksom PRO i Torsby och representant för Vuxenskolan. Sång och musik, lotteri och dansuppvisning var det också, innan Värmlandsvisan avslöt festen.

Sigge Lindström efterföljdes som ordförande av Gunnar Hamberg, Gudrun Dungel, Signe Englund, Ann-Margret Täppers, Arne Vannevik och Anita Vannevik. De två senaste åren har Margareta Moberg lett föreningen i egenskap av vice ordförande. Viceposten har hon innehaft i hela elva år. Mångåriga kassörer har varit Issi Bäck, Olle Qvarnström, Sven Lindberg , Stig Sundholm och Anders Wiss. Sekreterarposten har under längre perioder innehafts av Vera Dunger, Eva Eriksson, Elsa Infors, Brita Gustafsson och Anne-Marie Blomcrantz.

En stor insats under flera decennier har gjorts av Marja Sjöqvist med historiska föredrag för de sk måndagsgrupperna, under senare år med hjälp av flera andra. Föreningens huvudlokal var till en början Fritidsgården uppe vid Stjerneskolan, därefter Valbergsgården. Sedan många år tillbaka är Fryksände församlingshem vår lokal.

Dagens verksamhet innefattar förutom månadsmötena elvakaffe i Missionskyrkan (5-6 gånger per år), sånggrupp, stavgång och gymnastik. Sånggruppen Contakten medverkar ibland vid våra månadsmöten och våra elvakaffen men har även externa framträdanden , t. ex. i Östmarks kyrka och på Hembygdsgården på Valborgsmässoafton. Ett stort tack till vår bortgångne vän Johnny Jansson, som ledde sånggruppen i många år, och vår pianist Birger Olsson och alla andra i sånggruppen. Studiecirklar arrangeras i samarbete med Vuxenskolan. Vårt studieförbund och vi i SPF behöver varandra för verksamheten. Vuxenskolan behöver medlemsorganisationernas verksamhet, och organisationerna, däribland SPF, får del av statliga bidrag för studiecirklar och kulturarrangemang.

Programverksamheten har på senare år utökats med svampexkursioner, naturvandringar, bakluckeloppis och konsertarrangemang, samtidigt som gamla klassiker som mannekänguppvisning lever vidare. Föreningen deltar i Kommunala Pensionärsrådets arbete. Vår ordinarie representant där är Berit Johansson. Sedan några år tillbaka har vi också en egen hemsida. Bengt Johansson gjorde en stor insats, när sidan lades upp. På senare har hemsidan vilat i avvaktan på nytt IT-system för SPF på olika nivåer. Vi räknar med att hemsidan åter är i full gång från 2017.