Pilgrimsresa 2024

Tidigt torsdagen den 5 september 2024 avreste vår buss från Larsson Resman mot norra Värmland.

• Pilgrimstapeten i Utmarksmuseet.
  • Reseledaren Bodil Svensson
  • Pilgrimstapeten i Utmarksmuseet.
  • Reseledaren Bodil Svensson

Reseledarna Anci och Bodil hälsade ett 40 tal SPF medlemmar välkomna till en dag som skulle innehålla allt från sömnadskonst till skrädmjöl. Och vi hade verkligen supertur med vädret, för solen lyste från morgon till kväll.

Vår chaufför Torbjörn tog oss upp genom ett fagert Värmland via Molkom och Lidsbron. Första stoppet var vid suveräna Råda Rastplats där det bjöds på kaffe och smörgås. När vi åter rullade vidare föreläste medlemmen Kai om Finnskogen. Ett otroligt kulturarv som såväl förre landshövdingen som nuvarande arbetat för att få som världsarv. Ett omfattande arbete som tar tid och kostar pengar, men vi håller tummarna att allt går i lås.

Utanför bussfönstren levererade vårt län böljande fält, imponerande skogar och glittrande vattendrag. Man kan förstå att Värmland är författarnas och konstnärernas landskap.

I Sysslebäck svängde bussen av från väg 61 ned på en liten gård - målet var Restaurang Nedergården Vilt & Natur, ett matställe vi verkligen kan rekommendera. Vi serverades hemlagad kotlettrad, potatisgratäng, örtsås och salladsbuffé som smakade toppen.

Mätta och belåtna for vi därefter några kilometer till Utmarksmuseet.

Vi delades upp i två grupper för att få största behållning av berättelsen om hur Pilgrimstapeten kom till. Med guide och film fick vi ta del av projektet som startade 1995 som ett arbetslöshetsprojekt för kvinnor i norra Värmland. Initiativtagare var Gunnar Svensson, konstnär och drivande kulturpersonlighet i Torsby kommun.

Otroligt nog hade ingen av de engagerade kvinnorna broderat tidigare. Att se vad de under nära två år åstadkom griper därför extra tag i en. En bonad i linneväv och med ullgarn i ett stycke om 40 meter och en bredd på ca 1 meter. Bonaden eller som man säger tapeten beskriver pilgrimernas resa från Hammarö upp till Trondheim och Nidarosdomen. Layouten påminner om den fascinerande Bayeuxtapeten i Frankrike. Den tapeten är på 80 meter och skildrar normandernas erövring av England och det berömda slaget vid Hastings år 1066. Pilgrimstapeten exponeras i en specialritad byggnad med grova stockar och vackert stengolv. Vi avrundade besöket med kaffe och skrädmjölskaka.

Utmarksmuseets vänner är en ideell förening som även ansvarar för Fämtfallets rastplats och vandringsområde. Vi hade lite tid över så på nedresan gjorde vi en spontan avstickare dit. Trots att vi är i september är fallet imponerande. Den totala fallhöjden är 100 meter och cirka 1 kilometer uppströms har en storslagen kanjon under tusentals år bildats och är idag 60 meter djup. Fin rastplats med grillar, ställplatser och till och med blommor på borden!

Nästa stopp var Stöpafors kvarn i Stöpafors. Idag drivs kvarnen av det unga paret Emelie och Roar. Emelie´s farfarsfarfar startade kvarnen så att göra skrädmjöl ligger verkligen i generna. Skrädmjöl, som har en stark tradition i Värmland, är ett fullkornsmjöl som görs på rostade havrekärnor. Hantverket bedrivs på lika sätt som för 100 år sedan, så någon workout behöver inte ägarna då det är både tunga lyft och spring i trappor. Alla deltagarna fick med sig ett paket skrädmjöl så nu bakas det nog en och annan skrädmjölsdröm i stugorna.

Efter ett stopp på amerikanskinspirerade Diner 45 där vi inmundigade vad som var och en önskade - glass, hamburgare eller bara vatten (det var en varm dag) var det dags för hemfärd. På bussen blev det lottdragning på de priser reseledarna raggat ihop från bland annat Rävens Bistro, ICA Fanfaren, Länsförsäkringar mfl. Högsta pris fick Inger (kabinväska) och Kerstin (tavla).Nöjda vinkade vi hej då till varandra och chaffören Torbjörn vid åtta tiden.