DNA revolutionerar släktforskningen och polisens arbete

Peter Sjölund, Sveriges mest framstående släktforskare med hjälp av DNA teknik.
Torsdag den 28 oktober Söråkers Folkets Hus Kl.14.00
DENNA AKTIVITET ÄR TYVÄRR INSTÄLLD PGA. SJUKDOM.
INBETALDA ANMÄLNINGSAVGIFTER ÅTERBETALAS.

DENNA AKTIVITET ÄR TYVÄRR INSTÄLLD PGA. SJUKDOM.
INBETALDA ANMÄLNINGSAVGIFTER ÅTERBETALAS.

Intresset för att släktforska med hjälp av DNA-tester har exploderat runt om i världen. Det är inte att undra på – DNA kan lösa släktgåtor som förr var omöjliga att knäcka, och med DNA kan man kartlägga både släktens och befolkningens historia tusentals år tillbaka i tiden. Peter Sjölund är Sveriges ledande DNA-släktforskare och har dragit fulla hus vid sina föreläsningar under flera år. Peter berättar vilka spännande saker som döljer sig i ditt DNA och hur han kunde lösa dubbelmordet i Linköping, som polisen kämpat med i 16 år.

Journalisten Anna Bodin har följt Peter Sjölund från allra första början och tillsammans har de skrivit boken ”Genombrottet”, en berättelse om den unika jakten som satte punkt för den största mordutredningen i Sveriges historia efter Palmemordet.

Några recensioner om boken ”Genombrottet”:

·       ”En av de bättre böcker jag läst. Sysslar m släktforskning var bara att sluka allt. Peter Sjölund är väl en Europas mest kunniga dna släktforskare”

·       ”En mycket intressant, välskriven, gripande och bra dokumentär bok om hur släktforskaren Peter Sjölund löste det hemska dubbelmordet i Linköping för sexton år sedan. Rekommenderas varmt.”

·       ” Boken är en föredömlig skildring av upplösningen av ett oerhört svårt brott där nya metoder använts. Det är mycket intressant att se att ny DNA-släktforskning plus traditionellt polisarbete kan kombineras.”

Det kommer att finnas möjlighet att efter föredraget göra ett DNA-test för den som är intresserad. Testet betalas direkt hos DNA-företaget i USA, så du behöver ett kreditkort som är upplåst för internetköp.

Om intresse finns kanske vi kan starta en studiecirkel om släktforskning.

Anmälan är nu öppen anmäl dig genom mail till spfseniorerna.timra@gmail.com
eller via SMS till 070-673 56 24 Tommy Sjölund.

Pris 150 kr betalas via swish 1233803491 eller BG 5077-0627
glöm ej att meddela vem/vilka som betalningen gäller för om du betalar via BG.

Pris för icke medlemmar i någon SPF förening 250 kr.
betalas via swish 1233803491 eller BG 5077-0627. Om betalning sker via BG ange namn och antal som betalningen gäller för.

OBS! Sista anmälningsdag 15 oktober.

Fika finns att köpa för de som så önskar.

Vi följer folkhälsomyndighetens restriktioner!

Varmt Välkommen till en spännande föreläsning den 28 oktober.

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan