DAGSRESA – gamla objekt, rabarber och godis, 27 augusti 2024

I samarbete med SPF-föreningarna Anundsjö, Fyrklövern, Gideå Älvdal, Nolaskogs samt även Abramssons Buss kan vi erbjuda våra medlemmar denna resa.
DAGSRESA – gamla objekt, rabarber och godis, 27 augusti 2024

Följ på en resa norrut, med både gammalt bruksmuseum men även massor av Rabarber & lite godis.

Idag rullar bussen norrut, vårat första stopp blir i Jävre där vi besöker Kjell Perssons egenhändiga museum, du går verkligen in i ett museum med historia. Med närmare 60 000 objekt av olika slag föremål från åren 1800-1960. Här passar vi även på att ta lite bussfika.

Vår resa rullar sen vidare till Sveriges enda rabarberi, Alterheden.

Tanken från början var att endast jobba med rabarber som råvara men med åren har det blivit många andra bär och växter som vidareförädlas. Glöggen var ett stort steg framåt, ja en milstolpe, när den goda rabarberglöggen lanserades. Här får vi oss en riktig annorlunda safari. Vi kliver ombord på traktorns vagn och får uppleva en riktig Rabarber safari.

Här passar vi även på att äta lunch.

Nu vänder vi kosan och siktar in oss på Byske, här stannar vi till på Byske karamellfabrik. Vi tar ett besök och shoppar lite och får höra lite om deras historia. Men vårt tips är akta tänderna! Full av sockersöta godisar söker vi oss nu hemåt, men stannar till i Lövånger och äter middag på lövångergård innan vi tackar för oss.

Avresa: 27/8
I priset 1580 kr ingår Bussresa t/r, Reseledare, Bussfika, Bruksmuseum Jävre, Rabarberi safari, Lunch, Besök på Byske karamellfabrik.
Middag

Tidtabell: Från Bjästa Bussstation kl 05:50, Hägglunds Arena Övik 6:30,  Umeå Centralstation 8:00
Avbokningsvillkor: Fri avbokning fram till 14 dagar innan avresa. Vi reserverar oss för eventuella ändringar och tillägg.

ANMÄLAN SENAST 19/8 TILL: Christina Eliasson, mail: eliassonc96@gmail.com, tel 070-366 75 82.

Ytterligare information klicka här: Info Dagsresa Rabarberi godis 27 aug -SPF Gemensam resa.pdf